Po čtyřech dekádách skončila výroba Tu-154, stál i u počátku Travel Service

Tu-154 v barvách Aeroflotu. Ruský vlajkový dopravce byl hlavním provozovatelem těchto Tupolevů, z flotily je vyřadil v roce 2009

Tu-154 v barvách Aeroflotu. Ruský vlajkový dopravce byl hlavním provozovatelem těchto Tupolevů, z flotily je vyřadil v roce 2009 Zdroj: CC BY-SA 3.0: Alexander Misin - Wikimedia Commons

Polský vládní Tupolev, který v roce 2010 havaroval u Smolenska
Jeden ze slovenských vládních Tupolevů
Kokpit Tu-154, který používaly maďarské aerolinky Malév
Tu-154 v barvách ČSA na snímku z roku 1993
Interiér Tu-154
7 Fotogalerie
bru
V ruské Samaře byl tento týden předán poslední Tupolev Tu-154. Výroba letadla, které bylo ve své době hlavní součástí flotily většiny aerolinek sovětské sféry vlivu, tak po více než čtyřech dekádách končí.

Projekt Tu-154 měl nahradit Tu-104, jeden z prvních tryskových dopravních letounů světa. Stroj, který s 975 kilometry za hodinu dodnes patří k vůbec nejrychlejším letadlům svého druhu, se do vzduchu poprvé vznesl před více než 44 lety, několik týdnů po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa. Letadlo bylo uzpůsobeno provozu v tehdejších podmínkách Sovětského svazu, dokázalo tedy přistávat i na letištích s nezpevněným povrchem a létat v arktických podmínkách.

Během více než 44 let produkce vzniklo okolo tisíce letadel Tu-154, přesná čísla se v různých zdrojích značně liší. Dosud jich létá okolo dvou set, převážná většina tohoto počtu v domovském Rusku. Létání Tupolevů do Evropské unie omezují hlukové limity, které starší typy nedokážou splnit ani po úpravách.

OBRAZEM: Tu-154

Poslední letadlo převzalo dopravní letectvo ruského ministerstva obrany v úterý 19. února. Stát koupil také předposlední stroj, vyrobený loni. V závodu Aviakor v Samaře zůstávají čtyři nedostavěná letadla, jejich dokončení je ale nepravděpodobné, protože o ně nikdo nejeví zájem.

Ve státních službách se třímotorové Tupolevy neobjevovaly a dodnes neobjevují jen v Rusku. Využívala je i československá a později česká vládní letka, armáda oba Tupolevy vyřadila až v roce 2007. Letadla se sice následně podařilo vydražit, dodnes ale stojí na kbelském letišti. Slovensko své dvě Tu-154 stále používá.

Se sedmi Tupolevy létaly i Československé a později České aerolinie. Ty se jich začaly zbavovat hned krátce po roce 1989, poslední kus jejich služby opustil v roce 1999. Svou dráhu s nimi v roce 1997 zahájil i největší tuzemský soukromý dopravce Travel Service.

V nedávné době se ruský letoun nechvalně zapsal do dějin, když na jeho palubě při nehodě u Smolenska zahynula polská politická elita včetně prezidenta Lecha Kaczyńského.

Za dobu provozu Tupolevy potkalo 69 vážných leteckých neštěstí, z nich ke dvěma došlo na letišti v Praze. Ke třetí české nehodě došlo v roce 1990, kdy se posádce ruského Tupolevu podařilo přistát s hořícím letadlem do pole u obce Velichovky.

PROFIL: Travel Service začal s Tupolevem, teď se těší na Dreamliner