Podepsáno: České dráhy přišly o monopol, mezi Mostem a Plzní bude jezdit GW Train

Motorák soukromého dopravce GW Train Regio

Motorák soukromého dopravce GW Train Regio Zdroj: David Vagaday/E15

vlak společnosti GW Train Regio
Nová linka společnosti Arriva do Benešova
Vlaková souprava Arriva
JihoTrans
ČSAD Jihotrans (ilustrační foto)
6
Fotogalerie

Společnost ze skupiny Jihotrans bude provozovat první soukromé dotované rychlíky na trati z Plzně do Mostu.

Ministr dopravy Dan Ťok prolomil monopol Českých drah v dotované dopravě objednávané státem. Koncem minulého týdne podepsal smlouvu se společností GW Train Regio ze skupiny Jihotrans na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Dotované rychlíky tak bude vůbec poprvé provozovat soukromník.

„O tom, že by měl stát uvolnit trh v dotované železniční dopravě se roky mluví, ale výsledky chyběly. Nyní máme v objednávce prvního soukromého dopravce,“ řekl Ťok. Stát soukromníkovi zaplatí na dotacích 36,3 milionu korun ročně, což vychází na 78,4 koruny za kilometr. Smlouva je na deset let, vlaky v barvách GW Trainu vyjedou v neděli 11. prosince.

Cesta k uvolnění trhu ale nebyla přímočará, ministr svou vůli prosadil mimo soutěž a navzdory výhradám antimonopolního úřadu. GW Train sice vyhrál řádnou soutěž o patnáctiletý kontrakt, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ji ale na popud Českých drah zrušil.

Ťok se následně rozhodl zadat provoz přímo nejlevnějšímu dopravci ze zrušeného tendru. Přímé zadání zákon umožňuje, ovšem pouze na deset let. Podle ministerstva stát uspoří na jednom kilometru více než 17 korun, dráhy dnes jezdí za téměř 96 korun za kilometr. Za dobu trvání smlouvy tak stát spočítal úsporu na 80 milionů.

GW Train na trať nasadí modernizované motoráky německé řady 628, které už v tuzemsku provozuje Arriva. Vlaky budou vybaveny zásuvkami na 230 voltů, ve vagonech bude Wi-Fi připojení k internetu.