První soukromý rychlík vyjede na české koleje v prosinci
Ministr dopravy Dan Ťok sáhl k přímému zadání poté, co antimonopolní úřad na popud Českých drah zrušil řádně vypsanou soutěž. „Jsem zastáncem otevírání trhu dálkové železniční dopravy a už v minulém roce jsem deklaroval, že linku po zrušení soutěže zadáme napřímo tomu, kdo podal nejvýhodnější nabídku,“ řekl dnes Ťok.
Nejnižší nároky na dotace prokázala v nedokončeném tendru právě firma GW Train Regio, když požadovala necelých 75 korun za kilometr. Pod 80 korun se vešly ještě druhý Leo Express a třetí Arriva, České dráhy chtěly přes 103 korun. „Jsme připraveni se tohoto úkolu zhostit a vlaky na trati začít provozovat,“ řekl E15 generální ředitel Jihotransu Robert Krigar. Dalšího komentáře se zdržel, protože zatím nemá rozhodnutí ministerstva písemně.
Soukromý dopravce GW Train Regio již v Česku provozuje motorákyMotorák soukromého dopravce GW Train Regio |
Finanční model spolupráce firmy a ministerstva se ještě ladí a oproti soutěži určitě dozná změn. Ze soutěže totiž měla vzejít patnáctiletá smlouva, výsledkem přímého zadání ale bude pouze desetiletý kontrakt. Tím se například zvýší odpisy. Dráhy přímé zadání nekomentují. Svou stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže postavily na skutečnosti, že na rozdíl od jiných dopravců musejí ze zákona vozit v rámci režijního jízdného řadu lidí zdarma. To je znevýhodňuje oproti konkurenci. Režijní jízdenky využívá přes 130 tisíc lidí včetně železničních vysloužilců a zaměstnanců státní Správy železniční dopravní cesty.
Odbory mají výhrady
Proti přímému zadání mají řadu výhrad železniční odbory, detailní mediální vystoupení ale slíbily až na úterý. Poukazují mimo jiné na to, že mimo soutěž přišel Leo Express s ještě nižší nabídkou (pod 70 korun) než GW Train v soutěži. Leo Express nabídl zdarma i svezení režijkářům.
Ministerstvo dopravy mezitím plánuje další soutěže, jak mu ukládá usnesení vlády. „Rádi bychom v dalších měsících připravili nabídková řízení pro další linky, v první řadě linky Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Praha – Ústí nad Labem – Cheb a Praha – Ústí nad Labem – Děčín,“ doplnil Ťok. Ministerstvo chce zároveň za evropské dotace nakoupit vlaky a dopravcům je půjčovat. O koncept takzvané státní půjčovny vlaků bude ale muset svést ještě souboj s koaličními partnery, plány se nepozdávají například sociálním demokratům, podle kterých by vlaky měly být ve vlastnictví dopravců.