Podnákladová cena? Dráhy protestují proti tendru na šumavské lokálky

Vlak společnosti GW Train Regio

Vlak společnosti GW Train Regio Zdroj: GW Train Regio

České dráhy dnes podají námitky proti průběhu tendru Jihočeského kraje na provoz na šumavských lokálkách. Vítězem tendru kraj vyhlásil společnost GW Train Regio ze skupiny Jihotrans.

„Dle názoru představenstva je potřeba na pochybení v rozhodovacím procesu upozornit. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“sdělil serveru E15.cz předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

O podání námitek dnes jednala na mimořádném zasedání dozorčí rada podniku. Co konkrétně drahám na výběru vadí, není zatím jasné. Firma chce nejdříve doručit stížnost kraji. Průběh a výsledek tendru vadí i drážním odborům. Ty mimo jiné naznačují, že GW Train Regio mohl zvítězit s podnákladovou cenou a jeho kapacita nemusí v létě stačit.

Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša vyjádřil rovněž obavu, že vlaky budou postupně nahrazeny autobusy. Podle něj jde rovněž o osud 122 zaměstnanců drah, kteří tři šumavské tratě obsluhují. Odbory se odvolávají na evropskou směrnici, podle které by měl vítěz zaměstnance od svého předchůdce převzít. S ničím takovým se ale nepočítá.

Odbory jsou podle něho připraveny hnát celou věc k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podobně jako to udělaly před lety v přpadě soutěže o trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Naopoak třetí účastník soutěže, společnost Arriva vlaky, o protestu neuvažuje.

Hlídání parametrů

„Nebudeme se odvolávat jen proto, že jsme skončili těsně druzí. Kraj získal ve výběrovém řízení výrazně nižší cenu než předpokládal i než v současnosti hradí Českým drahám. Zároveň vyjedou na šumavské tratě modernější vlaky,“ řekl serveru E15.cz šéf Arrivy Daniel Adamka.

Doplnil zároveň, že jeho firma bude pečlivě hlídat, zda vítěz v provozu dostojů všem požadovaným parametrům. Kraj například žádal vlaky pro rychlost až sto kilometrů v hodině. V tendru v hodnotě 2,25 miliardy korun šlo o tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice – Volary.

Vítěz získá smlouvu na 15 let. Druhá Arriva požadovala dotaci na jeden kilometr jízdy vlaku 89,90 koruny, GW Train Regio byl ještě dle informací v médiích o necelé dvě koruny levnější. Průměrná dotace v Jihočeském kraji činí 115 korun na vlakokilometr.