„Dle názoru představenstva je potřeba na pochybení v rozhodovacím procesu upozornit. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“sdělil serveru E15.cz předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
O podání námitek dnes jednala na mimořádném zasedání dozorčí rada podniku. Co konkrétně drahám na výběru vadí, není zatím jasné. Firma chce nejdříve doručit stížnost kraji. Průběh a výsledek tendru vadí i drážním odborům. Ty mimo jiné naznačují, že GW Train Regio mohl zvítězit s podnákladovou cenou a jeho kapacita nemusí v létě stačit.
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša vyjádřil rovněž obavu, že vlaky budou postupně nahrazeny autobusy. Podle něj jde rovněž o osud 122 zaměstnanců drah, kteří tři šumavské tratě obsluhují. Odbory se odvolávají na evropskou směrnici, podle které by měl vítěz zaměstnance od svého předchůdce převzít. S ničím takovým se ale nepočítá.
Odbory jsou podle něho připraveny hnát celou věc k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podobně jako to udělaly před lety v přpadě soutěže o trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Naopoak třetí účastník soutěže, společnost Arriva vlaky, o protestu neuvažuje.
Hlídání parametrů
„Nebudeme se odvolávat jen proto, že jsme skončili těsně druzí. Kraj získal ve výběrovém řízení výrazně nižší cenu než předpokládal i než v současnosti hradí Českým drahám. Zároveň vyjedou na šumavské tratě modernější vlaky,“ řekl serveru E15.cz šéf Arrivy Daniel Adamka.
Doplnil zároveň, že jeho firma bude pečlivě hlídat, zda vítěz v provozu dostojů všem požadovaným parametrům. Kraj například žádal vlaky pro rychlost až sto kilometrů v hodině. V tendru v hodnotě 2,25 miliardy korun šlo o tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice – Volary.
Vítěz získá smlouvu na 15 let. Druhá Arriva požadovala dotaci na jeden kilometr jízdy vlaku 89,90 koruny, GW Train Regio byl ještě dle informací v médiích o necelé dvě koruny levnější. Průměrná dotace v Jihočeském kraji činí 115 korun na vlakokilometr.