Polská Pesa získala miliardový kontrakt od Deutsche Bahn

Deutsche Bahn

Deutsche Bahn Zdroj: E15

Polskému výrobci vlaků, společnosti Pesa Bydgoszcz, se v poslední době daří výrazná expanze ve středoevropském prostoru. Velký úspěch zaznamenala firma na právě skončeném berlínském veletrhu InnoTrans, kde podepsala rámcový kontrakt se společností Deutsche Bahn Regio na dodávku až 470 motorových vlaků Link.

Hodnota smlouvy je ohraničena sumou 1,2 miliardy eur (zhruba třicet miliard korun). Smlouva je pětiletá, s možným prodloužením o další dva roky do roku 2020.

Pro Poláky to znamená definitivní průnik na prestižní německý trh, nešetří proto superlativy. „Je to smlouva, která nemá v historii polského hospodářství obdoby,“ píše výrobce na svých stránkách. „Pro Deutsche Bahn je to první velká smlouva s tímto polským výrobcem,“ uvedl člen představenstva DB Volker Kefer. Deutsche Bahn tím podle něj posílí na konkurenčním trhu německé regionální železnice.

Smlouva má dvě části. První pojednává o 120 soupravách na rychlost 120 kilometrů v hodině, ve druhé jde až o 350 vlaků s maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině. Dodávka pro Deutsche Bahn ovšem není první angažmá Pesy na německém trhu. Den před podpisem smlouvy s německými drahami představila Pesa jednotku Link v barvách Oberpfalzbahn, což je jedna z obchodních značek firmy Regentalbahn.

Ta si v Polsku objednala dvanáct regionálních motoráků. S novými lokálkami Link už se mohli seznámit rovněž čeští cestující. Celkem 31 kusů ve dvouvozové variantě si objednaly České dráhy. Zaplatí za ně dvě miliardy korun.

Na českých kolejích nesou polské lokálky označení RegioShark, první byly pokřtěny koncem září v západních Čechách. Polský výrobce tak pronikl na domovské území tuzemské skupiny Škoda Transportation, ta však žádné nové motoráky v nabídce zatím nemá.

Čtěte také:

Deutsche Bank si vytvoří svou vlastní "špatnou banku"

Evropané touží po konkurenci na železnici. Češi nejvíc

Dráhy loni uzavřely kontrakty na modernizaci vozů za 11,3 miliardy

V posledních letech se totiž soustředila na přeměnu starých českých červených lokálek na zelenožluté Regionovy. Se svou produkcí uspěla polská továrna také v Itálii, Maďarsku, Litvě a na Ukrajině. Tramvaje z podniku Pesa Bydgoszcz jezdí například v Segedínu. Společnost má za sebou 160 let trvající historii, která je úzce spojena se vznikem první železnice, jež byla postavena do Bydhošti v roce 1851.

Soupravy s různým počtem vozů

Pesa Bydgoszcz nabízí soupravy Link ve třech provedeních podle počtu vozů, který označuje římská číslice. Deutsche Bahn počítají s nasazením všech tří typů Link I, Link II i Link III. České dráhy si objednaly jen dvouvozové provedení. Vlaky pro české koleje mají maximální rychlost 120 kilometrů v hodině, měří téměř 44 metrů a nabízejí 120 míst. Budou nasazovány v Plzeňském, Ústeckém, Karlovarském a Zlínském kraji. Vozidlo disponuje velkoprostorovými oddíly pro cestující první a druhé třídy. V nízkopodlažní části se nachází víceúčelový oddíl a WC upravené pro tělesně postižené osoby na invalidním vozíku. Celková jízdní doba je do tří hodin.