Poradci z Deloitte za 52 milionů pomůžou Ťokovi s tendrem na mýtné

Mýtná brána

Mýtná brána Zdroj: Jan Rash/Euro

Ministerstvu dopravy má s přípravou mýtného tendru pomoci poradenská firma Deloitte. Rámcovou zakázku na maximálně 52 milionů korun jí úřad kvůli nedostatku času zadal bez výběrového řízení. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Stát potřebuje nového provozovatele mýtných bran nalézt do konce příštího roku, kdy končí smlouva s dosavadním dodavatelem, společností Kapsch. Samotnou soutěž na tříletý provoz systému plánuje ministerstvo vypsat podle nejnovějšího harmonogramu během prvního čtvrtletí příštího roku.

Deloitte má ministerstvu pomoci dojednat s Kapschem podmínky přechodu na nového provozovatele včetně případného zaškolení jeho zaměstnanců pro práci se systémem mýtných bran. Dalším úkolem poradce je podle Ťoka příprava soutěže na tříletý provoz systému a rovněž zavedení jednotné evropské mýtné služby EETS, která má v budoucnu umožnit průjezd kamionů s jedinou palubní jednotkou všemi zeměmi Evropské unie.

Úřad podle Ťoka nemusí nicméně vyčerpat všechny služby, ale jen část. Tím by se snížila i celková suma, kterou úřad poradci vyplatí. „My jsme postupovali v rámci zákonných možností. Hledáme řešení, abychom byli schopní vysoutěžit provozovatele stávajícího systému a zabezpečit výběr mýta. Když vezmu do úvahy, že vybíráme deset miliard ročně, za den zhruba 25 milionů, tak výpadek dvou dnů tady tu cenu bohatě zaplatí,“ dodal Ťok.

Dá se to stihnout

Ministr zároveň uvedl, že se soutěž na výběr mýtného po roce 2016 dá stále stihnout. Smlouvu s vítězem výběrového řízení úřad plánuje podepsat v říjnu příštího roku, na přípravu do ostrého provozu tak bude mít zhruba tři měsíce.

„Termíny jsou našponované, ale jsme v situaci, kdy jinou variantu nemáme,“ řekl člen řídícího výboru k mýtu za koaliční sociální demokracii Jan Birke. Harmonogram příprav na mýtný tendr má ministr Ťok do poloviny měsíce předložit k projednání vládě.

Předchozí výběrové řízení na mýtného poradce vyhlásilo ministerstvo dopravy v dubnu 2014 za Ťokova předchůdce Antonína Prachaře. Ťok nicméně soutěž krátce po svém nástupu do funkce zrušil s tím, že podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byla vypsána špatně a navíc předpokládal, že ministerstvo externího poradce ve věci mýta nepotřebuje.

Mýtná bránaMýtná brána|Rasch Jan/Euro

Externího poradce poté nahradila skupina sestavená z úředníků ministerstva a Ředitelství silnic a dálnic doplněná o externí poradce. Ta od začátku letošního roku prošla řadou personálních proměn a existuje i nyní.

V původním tendru na projektového manažera měla k vítězství nejblíže společnost Arthur D. Little, která požadovala 23 milionů korun, tedy přibližně polovinu hodnoty aktuálního kontraktu se společností Deloitte. Podle Ťoka se ale tehdejší soutěž s nynějším obsahem prací poradce nedá měřit. Pokud by navíc původní soutěž nezastavilo samo ministerstvo, udělal by to právě ÚOHS, dodal ministr.

Vybírá se osm let

Elektronické mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy na základě desetiletého kontraktu firma Kapsch. Po roce 2016 plánuje ministerstvo po tři roky využívat stávající systém mýtných bran a současně připravit výběrové řízení na dlouhodobější správu mýta, ve kterém by už úřad nediktoval uchazečům, jakou technologii mají použít.

Na tomto tendru plánuje ministerstvo dopravy pracovat od konce příštího roku do června 2017, vyplývá z ministerského harmonogramu. Celkem je v systému zaregistrováno zhruba 830 tisíc kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci šlo o částku převyšující 63,5 miliardy korun. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům za služby a vybudování systému zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.