Praha chce další miliardy z EIB na stavbu metra A

tunel metra A

tunel metra A Zdroj: ctk

Praha požádá Evropskou investiční banku (EIB) o další půjčku ve výši 2,5 miliardy korun na výstavbu prodloužení metra A do Motola. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jde o poslední část jedenáctimiliardového úvěru.

Dočerpání úvěrového rámce schválilo už na konci loňského roku zastupitelstvo. Trasa metra, která vyjde na 22,5 miliardy, má být dokončena příští rok na jaře.

Stavbu nového úseku metra provázejí problémy. Ministerstvo dopravy loni krátilo strop pro čerpání evropských dotací. Dopravní podnik, který stoprocentně vlastní Praha, vypořádává problematické faktury za vícepráce, které při stavbě vznikly. Interní audit navíc upozornil na řadu nesrovnalostí, které stavbu provázely. Odhalil mimo jiné některá pochybení v řízení projektu. Podle vedení dopravního podniku ale neprokázal vznik škody.

metro A grafikametro A grafika | E15

EIB si kvůli tomu na konci loňského roku vyžádala část podkladů k výstavbě, mimo jiné i výsledky interního auditu. Na základě nich se teprve bude rozhodovat, zda peníze uvolní. Město materiály odeslalo zhruba před měsícem, banka se s nimi nyní seznamuje.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Stavba začala v roce 2009. Na stavbu čerpá město evropskou dotaci 7,5 miliardy korun.

Prodloužené „áčko“ má potíže s financováním:
Prodloužení trasy metra A celkově spolkne více než dvě desítky miliard korun. Na financování se kromě národních zdrojů podílí rovněž evropské fondy a úvěr od Evropské investiční banky. Právě tato jedenáctimiliardová půjčka je ovšem nejistá. Mohou za to chyby při řízení projektu. Rovněž evropské dotace na metro nebudou tak štědré, jak se původně očekávalo. Původně měl Brusel na prodloužené „áčko“ poskytnout také zhruba 11 miliard korun. Ministerstvo dopravy ale loni v listopadu rozhodlo, že kvůli podezření na porušení zakázkového zákona nedostane nové metro více než 7,4 miliardy. Pražský magistrát zatím otevření nových zastávek naplánoval pracovně na duben 2015. Stavební sdružení Metrostavu a Hochtiefu CZ koplo poprvé do země v roce 2010. Stavba bude mít stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Původně mělo metro jet až na Letiště Václava Havla. Kvůli nedostatku peněz ovšem zatím nové „áčko“ končí ve svahu u motolské nemocnice.