Pražské metro slaví 45 let od zahájení provozu

Pražské metro se rozjelo přesně před 45 lety, tedy 9. května 1974. První soupravy tehdy jezdily na trase C mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská, dnešní Florencí. Soupravy byly třívozové, dnes mají pět vagónů.

Pražské metro se rozjelo přesně před 45 lety, tedy 9. května 1974. První soupravy tehdy jezdily na trase C mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská, dnešní Florencí. Soupravy byly třívozové, dnes mají pět vagónů. Zdroj: dpp.cz

Od zahájení provozu až do roku 1985 museli cestující na stanici Kačerov procházet turnikety, ve kterých se platilo jízdné. První jízdenky v roce 1974 stály 1 Kčs.
Turnikety na mince z první linky metra
Ečs, nejstarší typ sovětských vozů metra
Pohled z kabiny řidiče historické soupravy metra
Historická souprava metra
10
Fotogalerie

Téměř půl století od slavnostního otevření a první jízdy slaví pražské metro. Na trase C budou při té příležitosti jezdit historické soupravy metra sovětské výroby označené Ečs a 81-71, z nichž první bude stejně jako 9. května 1974 vypravena v 9:19 ze stanice Kačerov. Na 9:57 je naplánovaný synchronizovaný vjezd historických souprav do stanice Kačerov.

Na cestující po celý den čeká na trase C doprovodný program. Historické vlaky budou jezdit v nejdelším úseku, na kterém byly v minulosti na trase C provozovány, tedy mezi stanicemi Háje (tehdejší Kosmonautů) a Nádraží Holešovice (dříve Fučíkova). Lidé, kteří se vlaky svezou, uslyší i dobová hlášení a chybět nebudou strojvedoucí v tehdejších uniformách.

První návrhy na vytvoření podzemní dráhy v Praze se datují do roku 1898, kdy Ladislav Rott předložil Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy návrh na stavbu. Elektrické podniky ale tehdy návrh zamítly.

Podzemní dráha měla být v Praze původně budována jako podpovrchová tramvaj. Záměr byl schválen v polovině 60. let 20. století a první stavební práce začaly v okolí Hlavního nádraží. V srpnu roku 1968 pak vláda rozhodla, že místo podpovrchové tramvaje se bude stavět metro.

První tunel metra se začal razit v roce 1969, po prvním úseku mezi stanicemi Kačerov a Sokolovská (dnes Florenc) začalo metro jezdit 9. května 1974. V současné době má pražské metro 61 stanic a délka jeho tří linek překračuje 65 kilometrů. Město nyní plánuje novou linku D z Pankráce do Písnice.