Předražení pražského okruhu má dopad: možná nebudou peníze z EU

Pražský okruh

Pražský okruh Zdroj: Topic Petr/Sedmicka

Předražené stavební práce na pražském okruhu, na které upozornil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), budou mít zřejmě ještě neblahé důsledky. Ministerstvo dopravy sice v polovině února požádá Evropskou unii o schválení dalších projektů pro financování z Operačního programu doprava, chybět v ní ale zřejmě bude žádost o proplacení šesti miliard za úseky okruhu Prahy spojující brněnskou D1 a Lahovice.

Úřad chce odeslat žádost o proplacení dopravních projektů za celkem 12 miliard korun. O odložení žádosti na proplacení pražského okruhu rozhodlo ministerstvo financí, které chce závěry NKÚ detailně prozkoumat, uvedl ředitel odboru fondů EU na ministerstvu financí Marek Pastucha. Zároveň ale doufá, že verdikt ministerstva financí není konečný a že o peníze na městský okruh úřad bude moci zažádat už nyní.

Nejvyšší kontrolní úřad při stavbě okruhu kritizoval především změny projektu v průběhu výstavby a s tím související nárůst cen v důsledku víceprací.

„ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun,“ uvedl úřad s tím, že stavbu prodražovaly například požadavky různých zájmových skupin a obcí v okolí stavby. Kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby úřad podal trestní oznámení.

Navyšování o vícepráce: rozšířený nešvar

Navyšování cen o vícepráce uvedla jako jednu z nejpodstatnějších chyb při výstavbě dopravní infrastruktury i Evropská komise. Ta na podzim Česko potrestala takzvanou plošnou korekcí, kdy kvůli chybám v projektech odmítla proplatit desetinu požadovaných dotací, což činí zhruba 9,5 miliardy korun.

Pro převedení těchto peněz na jiné stavby už ministerstvo našlo náhradní projekty. Jsou mezi nimi například oprava D1, stavba nových úseků D3 a řada staveb na železnici včetně budování 13 zabezpečených přejezdů na trati mezi Rumburkem a Dolní Poustevnou na Šluknovsku.

Evropská unie podle Zdeňka Neusara z tiskového odboru ministerstva dopravy souhlasila s proplacením celkem 166 projektů. Resort z EU dosud vyčerpal 43 miliard korun z programu, který na sedmileté období končící napřesrok nabízí zhruba 147 miliard korun.