Prosincový termín v ohrožení: Tunel Blanka může nabrat další zpoždění

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Vedení Prahy zřejmě nestihne otevřít tunelový komplex Blanka v plánovaném termínu 2. prosince. Vyplývá to z harmonogramu v zápise z kontrolního dne, který se uskutečnil 17. října. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) termín ale stále platí a jeho dodržení závisí na výsledcích zkoušek zabezpečení. Nyní podle něho vzniká nový aktualizovaný zápis z dalšího kontrolního dne.

Z dokumentu vyplývá, že se pravděpodobně nestihne například školení dispečerů, které má skončit až 12. prosince. Garáže pod Letnou, které jsou součástí tunelového komplexu, mají podle dokumentu projít zkouškou až v květnu 2015.

Náměstek primátora Nouza nevidí důvod, proč by tunel nebyl otevřen včas. Minulý týden prý nařídil zahájit komplexní zkoušky. „V případě, že budou všechny zkoušky hotové, nevidím důvod, proč bychom neměli termín dodržet. Nevím, proč by měla být stavba za skoro 37 miliard prázdná,“ řekl. Říjnový zápis je podle něho neaktuální a nyní je zpracováván nový. Denně má Blankou po spuštění projet kolem 60 tisíc aut.

Firma ČKD Praha DIZ, která technologickou část stavby buduje, se nechtěla k termínu příliš vyjadřovat. Uvedla pouze, že 7. listopadu dostala pokyn k zahájení komplexních zkoušek. Stavební část tunelu byla dokončena již na konci září, stavební firmě Metrostav to nařídil rozhodčí soud, na který se firma společně s městem v minulosti obrátily.

Tunel Blanka, jehož výstavbu zadalo někdejší vedení města v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měl původně sloužit už v roce 2011. Na začátku letošního října se otevřel Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu. Náklady na stavbu se v průběhu let zvýšily o několik miliard korun. Problematické faktury řešil arbitrážní soud.