Průplav v Nikaragui nabere roční zpoždění, investor přišel o část jmění

Jezero Nikaragua

Jezero Nikaragua Zdroj: Ary Chst, Flickr.com (CC BY 2.0)

Zahájení stavby kanálu v Nikaragui, který má konkurovat Panamskému průplavu, se odkládá na konec příštího roku. Oznámil to čínský investor Hong Kong Nicaragua Development (HKND), jehož majitel v poslední době utrpěl značné ztráty v jiných oblastech svého podnikání.

„Projekt kanálu dolaďujeme s ohledem na doporučení obsažená ve zprávě o posouzení vlivu na životní prostřední,“ vysvětlila zpoždění společnost. „Stavby zdymadel a velké výkopy začnou ke konci roku 2016,“ dodala.

Oznámení odkladu přitom přišlo krátce poté, co vláda v Nikaragui ukončila posuzování dopadů na životní prostředí a dala projektu zelenou. HKND začala už před několika měsíci budovat přístupové cesty na místo stavby, jejíž hodnota se odhaduje na 50 miliard dolarů. Ta ale dosud nezačala, dosud to investor vysvětloval čekáním na zmíněný verdikt úřadů.

Investoři se nehrnou

Projekt dlouhý 286 kilometrů vyvolal značnou kritiku ekologů, kteří upozorňují na ohrožení pobřežních ekosystému a přírody v jezeře Nicaragua, přes které průplav povede. Kanál navíc na většině své plánované trasy pochází přírodní rezervací, jezero je také největším zdrojem pitné vody ve Střední Americe. Proti stavbě protestovali i místní obyvatelé, obávající se znehodnocení své zemědělské půdy.

Plánovaná trasa kanálu v NikaraguiPlánovaná trasa kanálu v NikaraguiPlánovaná trasa kanálu v Nikaragui | Global Forest Watch

Někteří ekonomové pak zpochybňují finanční životaschopnost projektu. Té zasadilo další ránu zpomalování čínského hospodářského růstu a kolaps cen řady komodit. HKND plánuje vytvořit globální konsorcium zastřešující investory z mnoha zemí, podle světových médií ale většina dosud utracených peněz pocházela ze soukromého majetku zakladatele HKND, čínského podnikatele Wanga Jinga.

Třetina majetku

Jeho bohatství přitom nedávno utržilo citelné rány. Zatímco ještě v červnu dosahoval Wangův majetek hodnoty přes deset miliard dolarů, což jej řadilo mezi 200 nejbohatších lidí světa, kolaps čínských akcií hodnotu jeho majetku nakrátko srazil až 1,1 miliardy dolarů. Od té doby akcie část ztrát umazaly, i tak se ale Wangův majetek od začátku roku ztenčil zhruba o třetinu.

Kanál měl podle původních plánů zahájit provoz v roce 2020. Šéf Správy panamského průplavu Jorge Quijano dříve prohlásil, že vybudovat podobnou stavbu za pět let je sice možné, ale nejde o „uskutečnitelnou investici z pohledu soukromého investora“.

Pokud bude nový kanál sdílet dopravu s Panamským průplavem, investice se vrátí za mnoho desetiletí, což naznačuje, že projekt podporuje „další stát“. Spolu s dalšími hlasy tak naznačil, že za stavbou kanálu v Nikaragui ve skutečnosti stojí Peking.

Radek Palata: Nové dálnice světového obchodu