Po testech sveze v brzku i první pasažéry. „Zkušební provoz s cestujícími zahájíme nejpozději v polovině roku,“ řekl serveru E15.cz šéf drah Dalibor Zelený při dnešní vizitaci v továrně Siemensu nedaleko Vídně.
Dalších šest objednaných souprav bude následovat v měsíčních odstupech tak, aby mohly od prosince se začátkem nového jízdního řádu plně pokrýt provoz na lince Praha – Vídeň – Štýrský Hradec.
Ve výrobě včetně první hotové soupravy jsou zatím čtyři kusy. Na trase do Rakouska bude pendlovat šest českých Railjetů a dva vlaky stejného typu Rakouských spolkových drah. Na obou stranách přitom bude připravena jedna záložní souprava.
Podívejte se na výrobu railjetů v rakouské továrně Siemensu:
„Vozy z vlaků EuroCity, které dnes na Vídeň jezdí, přesuneme dál, na rychlíky a regionální tratě, protože tam stav vozového parku není uspokojivý a cestujícím ještě něco dlužíme,“ uvedl Zelený. Přesnější nebyl, nejčastěji se ale mluví o tratích z Prahy na Ústí nad Labem a České Budějovice.
Railjety objednal Zeleného předchůdce Petr Žaluda, smlouva vstoupila v platnost v září 2012, výroba kastlí začala přesně před rokem. Dráhy za nové velkoryse řešené vlaky zaplatí zhruba 2,7 miliardy korun. Cena se zvýšila asi o 130 milionů kvůli poklesu kurzu koruny vůči euru.
Vlak s šéfem drah nabral téměř hodinové zpoždění
Dnešní návštěvu generality ČD ve Vídni přitom provázely pikantní okolnosti. Vlak EuroCity nabral v Praze kvůli poruše téměř hodinové zpoždění a v Brně musel být zaměněn za obyčejnou „koženkovou“ soupravu.
„Čím více papalášů na palubě, tím větší pravděpodobnost, že se něco pokazí. To je zákon schválnosti,“ komentoval to s úsměvem Zelený. Dráhy tak nechtíc potvrdily, že nové vlaky pro Rakousko potřebují. Railjety budou tahat nebo tlačit rakouské lokomotivy Taurus.