Rozestavěnému letišti v Berlíně chybí peníze, hrozí platební neschopnost

Letiště Berlin Brandenburg International zatím zeje prázdnotou

Letiště Berlin Brandenburg International zatím zeje prázdnotou Zdroj: byteschieber, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
20
Fotogalerie
Rozestavěné berlínské Letiště Willyho Brandta se v ocitne v platební neschopnosti, pokud do března nezíská dodatečné finanční prostředky. Stavba se navíc stále protahuje a je velmi nepravděpodobné, že se podaří letiště uvést do provozu dříve než v roce 2018. Situaci komplikují i spory ve vedení společnosti, která letiště staví. V provozu přitom mělo být už tři roky.

Každý den, o který se otevření vzdušného přístavu zpozdí, stojí provozovatele letiště milion eur (27,6 milionu korun), uvedl týdeník Der Spiegel s odvoláním na výsledky externí kontroly, která se v uplynulých měsících na letišti uskutečnila. Celkové náklady na stavbu letiště tak ke konci letošního roku dosáhnou 5,7 miliardy eur (157,5 miliardy korun) a v březnu podle závěrů kontroly spotřebuje společnost, která letiště staví, všechny své finanční rezervy.

Pokrok na stavbě je přitom jen minimální. Deník Bild informoval o tom, že podle interních materiálů z dozorčí rady letiště budou stavební práce dokončeny teprve v roce 2017 a provoz bude možné spustit zřejmě až na počátku roku 2018. Brzy se ale stavitelé mohou potýkat s novým problémem, protože v roce 2016 vyprší platnost stavebního povolení na nové letiště.

Stavbu komplikují i spory vrcholných představitelů letiště. Šéf vzdušného přístavu Hartmut Mehdorn obvinil dozorčí radu, že se chová jako moderní inkvizice, když nedůvěřuje interním dokumentům a organizuje na letišti externí kontroly. „Dozorčí rada musí mít důvěru ve vedení letiště. Buď mu bude důvěřovat, nebo si musí najít jiné, třetí cesta není,“ řekl Mehdorn nedělníku Tagesspiegel am Sonntag.

Objevily se i osobní spory

Mehdorn také vyjádřil obavy z toho, že dozorčí rada navzdory předchozím očekáváním na svém pátečním zasedání neoznámí časový rámec pro spuštění letiště, což by mohlo dokončovací práce ještě zpomalit. „Nevytvořila by se tak dostatečná motivace a chyběl by jasný harmonogram pro stavbu i plánování,“ varoval.

Podle německých médií se dozorčí rada letiště, kterou tvoří zástupci Berlína, Braniborska a spolkové vlády, zdráhá stanovit konkrétní termín dokončení stavby, protože se obává další blamáže. Původní termín otevření letiště byl na podzim 2011, poté ale byl čtyřikrát odložen a nyní není pevně stanoven.

Letiště Willyho Brandta by mělo nahradit dosavadní berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která již technicky nevyhovují. Panují ale obavy, že už při otevření nového letiště nebude stačit jeho kapacita potřebám německé metropole. Letiště Willyho Brandta by mělo ročně odbavit 27 milionů cestujících, Tegel a Schönefeld jich loni dohromady odbavily téměř 26 milionů.