Situace ČD Cargo zůstává špatná. Má pomoci stát

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CD Cargo

Hospodářská situace národního železničního dopravce ČD Cargo se po loňské dvoumiliardové ztrátě nelepší ani letos, uvedl to stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Podnik ČD Cargo za prvních pět měsíců vykázal zisk zhruba 200 milionů korun, nejde však o zisk z přeprav, ale z prodeje majetku. Přeprava kusových zásilek, která hospodaření firmy dlouhodobě zhoršuje, tvoří každý měsíc ztrátu 100 milionů korun a dá se očekávat i propad tržeb v přepravách ucelených vlaků, uvedl Chovanec.

Podle firmy hospodářská situace kritická není, v dlouhodobější perspektivě bude ale pro zachování firmy ve stávající velikosti nutný zásah státu. Převážení jednotlivých vozových zásilek i v budoucnu bude podle Chovance vyžadovat státní finanční podporu, „Bez podpory státu tento segment zanikne a bude se velmi složitě obnovovat,“ uvedl s tím, že se stát musí pro pomoc rozhodnout nejpozději do měsíce. Ukončení přeprav by podle něj znamenalo nejen propouštění tisíců zaměstnanců Carga, ale i přesun zhruba 6000 nových kamionů na silnice.

Bez pomoci státu firma zanikne

Řešením by byl podle Chovance program podpory, podobný modelu navrhovanému železničními odbory. Podle jejich výpočtů by státní investice ve výši pěti miliard korun národnímu dopravci zaručila udržení zaměstnanosti. Poloviční částka poskytnutá státem by znamenala propuštění více než 2000 lidí. Pokud stát neposkytne Cargu žádnou pomoc, společnost převážení jednotlivých zásilek ukončí a propustí zhruba 5000 zaměstnanců, předpokládají odbory. Celkem Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí.

Se stejným principem fakticky počítá i vedení společnosti, které v rámci střednědobého plánu do roku 2017 předpokládá tři varianty vývoje - od výrazného omezení služeb po jejich zachování na současné úrovni na základě finanční pomoci státu. „Podle míry podpory přistoupí management společnosti k opatřením vedoucím k udržení pozitivního hospodářského výsledku,“ uvedl finanční ředitel a člen představenstva Carga Petr May.

Podle ministerstva dopravy by ala tato forma pomoci mohla představovat nedovolenou veřejnou podporu. Chce se proto podle mluvčího Martina Nováka vydat cestou podpory přepravy zboží po železnici jako celku, například snižováním poplatků za užití železniční dopravní cesty, zlepšováním kapacitního využití železnice či podporou budování terminálů pro kombinovanou dopravu.