Škoda Transportation chce dodat 80 lokomotiv do Finska

Škoda 109E

Škoda 109E Zdroj: ctk

Plzeňská Škoda Transportation usiluje o dodávku 80 lokomotiv do Finska, určených do extrémních zimních podmínek. Finské dráhy mají zájem o nové lokomotivy Škoda, které plzeňské strojírny dodávají pro České dráhy a Železniční společnost Slovenska (ŽSSK). Informovala o tom mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

„Byli jsme finskou stranou osloveni, proběhlo několik vzájemných návštěv na více úrovních, kde si také Finové vyzkoušeli moderní lokomotivy 109E v provozu v ČR,“ uvedla. Podle Černé velmi oceňují „moderní, kvalitní a spolehlivé motoráky Dm12 ze Škody Vagonka“, dodané v letech 2004 až 2006 do Finska, jichž je všech 16 v provozu.

„Finové mají zájem o lokomotivy velmi blízké řadě 109E. Kvalifikace do tendru proběhne v prvním čtvrtletí 2012, tendr má být uzavřen do konce roku 2012,“ uvedla mluvčí. Finské železnice chtějí 80 strojů do extrémních zimních podmínek pro osobní i nákladní přepravu. Požadují jednosystémová vozidla na napětí 25 kilovoltů a široký rozchod kolejí s rychlostí do 200 kilometrů v hodině.

České dráhy objednaly 20 vícesystémových lokomotiv Škoda 109E za 2,6 miliardy korun. „Povolení do provozu má všech 20 strojů. Devět jich je předáno do zkušebního provozu a do konce roku předáme desátou,“ uvedla Černá. Letos v květnu zabavili v Rakousku při homologačních testech jeden ze strojů exekutoři na žádost konkurenční firmy Bombardier. Plzeňský výrobce za lokomotivu zaplatil kauci zhruba 22,5 milionu korun a 9. listopadu se vrátila do ČR. Kauce je nyní v úschově vídeňského soudu do dořešení sedm let starého sporu mezi Bombardierem a Škodou. Obě společnosti měly původně lokomotivu vyvíjet společně, Škoda se ale nakonec rozhodla jít svou cestou. Další stání se má konat v nejbližších dnech.

Slovenské dráhy minulý týden odebraly první lokomotivu Škoda 109E. Jde o téměř identický stroj s vozidlem pro ČD. ŽSSK zatím objednaly dvě lokomotivy, dodala Černá.