Slovensko se pře se soukromníkem o peníze za správu silnice R1

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Stát může na letošní platbě pro soukromou firmu Granvia za správu rychlostní silnice R1 ušetřit několik milionů eur. Soukromník, který cestu postavil a má ji tři desetiletí udržovat, totiž podle rezortu dopravy nedostál smluvním závazkům.

Podle slovenského deníku Hospodárske noviny tak zůstává sporných 3,5 milionu eur z celkových zhruba sta milionů eur, které by měl stát letos zaplatit za fungování komunikace. Granvia vzkázala, že o oprávněnosti nároků vede jednání se zástupci ministerstva.

Rezort potvrdil, že zhotoviteli zadržuje peníze například za včasné neodtažení vozidla či nedodržení harmonogramu údržby. Roční platby za dostupnost silnice totiž obsahují mnoho kritérií. Naposledy si Granvia naopak přilepšila o dva miliony eur, když splnila stanovenou hranici nehodovosti.

Ministerstvo se navíc chystá přitvrdit zvýšením počtu kontrolorů na R1. „Plánujeme zvýšit personální kapacitu a materiální vybavení oddělení dohledu nad provozem R1,“ konstatoval mluvčí rezortu Martin Kóňa. V současnosti na cestu dohlížejí čtyři pracovníci, kteří ve dvou vozech ověřují její bezpečnost a propustnost. Pokud by noví kontroloři odhalili další nedostatky, stát by ušetřil, protože na posudcích těchto pracovníků závisejí platby.

Čtěte také:

Unie dá miliony na rozjetí projektu PPP na dálnici D3

S Ficem se na slovenské silnice vracejí PPP projekty

Opozice i část odborníků model partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) při výstavbě cest dlouhodobě kritizuje. „Na platbě za dostupnost by bylo možné ušetřit v některých letech až sto milionů eur. Namísto toho však nominanti Smeru uzavřeli s Granvií luxusní smlouvu, ze které se jí sypou peníze, i když nic nedělá. Příkladem toho jsou pro stát nevýhodné milionové platby za snížení nehodovosti, což je u jiných rychlostních silnic oproti běžným klikatým komunikacím samozřejmé,“ uvedl místopředseda KDH pro veřejné finance Miloš Moravčík.

Stát zaplatí čtyři miliardy eur

Rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricí je jediným dosud realizovaným projektem PPP. Stát si už v roce 2009, tedy v době první vlády Roberta Fica, vybral soukromou firmu Granvia, u které si objednal výstavbu a třicetiletou údržbu 46kilometrového úseku. Roční průměrné platby za tuto službu mají činit 125 milionů eur, což státní kasu za tři dekády vyjde téměř na čtyři miliardy eur.