Slovenskými vlaky mohou zdarma jezdit i čeští penzisté a studenti

Slovenská železnice

Slovenská železnice Zdroj: Skoda Vagonka

Bezplatné cestování vlakem na Slovensku, které pro děti, studenty a penzisty zavádí levicová vláda premiéra Roberta Fica, budou moci využít také Češi. Jízda vlakem zdarma se pro zmiňované kategorie cestujících totiž nebude vztahovat pouze na Slováky, ale na všechny občany Evropské unie.

Na bezplatné cestování až na výjimky ve všech vlacích na Slovensku získají od 17. listopadu nárok děti do 15 let, studenti denního studia, důchodci nad 62 let, jakož i osoby, které pobírají například invalidní nebo sirotčí důchod. Na pětimilionovém Slovensku se tato výhoda dotkne podle odhadu asi poloviny obyvatel.

„Důchodci starší 62 let předloží jen občanský průkaz a získají průkaz na bezplatnou přepravu. Platí pro ně, podobně jako pro slovenské penzisty nad 62 let, přechodné období a do konce března příštího roku budou dostávat jízdenku na bezplatnou přepravu na konkrétní jízdu jen na občanský průkaz,“ uvedla Jana Morháčová, mluvčí Železniční společnosti Slovensko (ZSSK).

Cestující budou potřebovat zvláštní průkaz
Pro jízdu vlakem zdarma si osoby, které splňují stanovena kritéria, musejí s výjimkou dětí do šesti let nechat vystavit zvláštní průkaz. Češi starší 62 let předloží po uplynutí přechodného období k žádosti pouze doklad totožnosti, studenti zase potvrzení školy, že navštěvují denní studium. Zájemce mladší 62 let, který pobírá některý typ důchodu, přiloží potvrzení o jeho přiznání. Doklady vystavené v ČR podle Morháčové není třeba přeložit do slovenštiny. Před nastoupením do vlaku si pak tito cestující vyžádají zvláštní jízdenku do druhé třídy, která bude ve vybraných kategoriích vlaků vázaná na konkrétní spoj.
Průkaz na bezplatné cestování vlaky ZSSK vystaví dopravce ve svých pokladnách. Na 85 železničních stanicích vybavených systémem komplexního vybavení cestujících, tedy hlavně ve větších městech nebo v turistických regionech, zákazník dostane průkaz na počkaní. V dalších 65 menších stanicích lze o registraci požádat; průkaz má být připraven k vyzvednutí do tří pracovních dnů na místě, kde byla žádost podána. Registrace do systému ZSSK umožňuje od konce října.

Upozornila ale, že bezplatné cestování vlakem se nevztahuje na jízdu v příhraničním úseku; při jízdě ze zahraničí na Slovensko je to úsek od pohraničního přechodového bodu po první stanici na území Slovenska, kde vlak pravidelně zastavuje podle jízdního řádu.

Bezplatné cestování vlakem bude platit ve všech státem dotovaných vlakových spojích, tedy i na regionální trati z Bratislavy do Komárna, kde osobní vlakovou dopravu zajišťuje český soukromý přepravce RegioJet. Jeho majitel Radim Jančura se chce o kompenzaci slevy také přihlásit, přestože by měl mít nárok na kompenzace pouze na linku z Bratislavy do Komárna.

Bezplatné cestování ale chce zavést i na trasách do Košic ze Žiliny a z Bratislavy, které hodlá provozovat na své komerční riziko a kompenzace pak požadovat po slovenském státu. Českého státního dopravce Českých drah se slovenské bezplatné cestování pro děti a důchodce nikterak nedotkne

Ve vlacích vyšší kategorie InterCity, které ZSSK nasazuje hlavně na zmíněnou trať mezi Bratislavou a Košicemi, budou cestující nadále platit obvyklé jízdné. Vlaky InterCity, na jejichž provoz stát nepřispívá, tvoří jen zlomek z celkového počtu vlakových spojů na Slovensku.

Češi jezdí na Slovensko rádi
Loni se v zemi pod Tatrami ubytovalo téměř půl milionu českých občanů. Turisté z Česka tak tvořili nejpočetnější zahraniční klientelu slovenských hoteliérů.

Slovenské ministerstvo dopravy už dříve informovalo, že kromě zavedení bezplatného cestování vlakem pro vybrané kategorie pasažérů dojde také k přidání vlakových spojů. Podle listu Sme si ZSSK také pronajala od Českých drah 40 starších osobních vagonů, které budou sloužit coby záloha v souvislosti s očekávaným zvýšeným počtem cestujících na železnici.

Podle odhadů slovenského ministerstva toto opatření přijde na nejméně 13 miliónů eur (362 milionů korun) ročně, podle odborníků budou finanční dopady mnohem vyšší. Loni ZSSK získala státní dotaci na výkony ve veřejném zájmu v objemu bezmála 227 milionů eur a z jízdného inkasovala 91 milionů eur.

Dopravce zároveň snížil ztrátu meziročně o zhruba třetinu na 7,1 milionu eur. ZSSK loni přepravila 44,29 milionu cestujících, což proti roku 2012 představuje nárůst o 1,9 procenta.