„Peníze nejsou hříbky, tudíž je nemohu hledat. Buď jsou, nebo nejsou. Odpověď je, že nejsou,“ reagoval ministr financí Miroslav Kalousek.
„Chci na dva roky slušný rozpočet, který pokryje závazky, na které v současnosti nemáme,“ řekl Šmerda. Peníze navíc jsou podle něj nezbytné proto, aby se nezastavily práce na projektování staveb a výkupy pozemků a aby bylo možné vyčerpat dotace z operačních programů Evropské unie. Peníze z národních zdrojů jsou jen částí příjmu SFDI, další finance na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury fond dostává právě z unijních dotačních programů.
Peníze navíc jsou podle Šmerdy rovněž nutné na pokrytí části výstavby, na kterou stát v minulých letech uzavřel smlouvy a pro niž není zajištěno financování. Celková výše těchto závazků podle Šmerdy činí 29 miliard korun.
Rozpočet SFDI, z něhož se dopravní výstavba financuje, se kvůli úsporným opatřením pro letošní rok snížil na 61,3 miliardy korun z loňských 96 miliard korun. Kromě přímých státních příspěvků směřují do rozpočtu fondu peníze také z Evropské unie, silniční a spotřební daně a mýtného.