České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, pak poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. Dráhy podle ÚOHS porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.
Úřad tvrdil, že firma požadovala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
Krajský soud v Brně se loni v listopadu ve většině sporných částí přiklonil k argumentaci Českých drah. ÚOHS podle soudu neprokázal podstatné změny původního plnění. Správnost postupu krajského soudu nyní potvrdil i NSS. Případ tak musí znovu posoudit antimonopolní úřad.
Potřeba odborného posudku
Soudce krajského soudu David Raus již dříve uvedl, že pokud ÚOHS v dalším řízení opět dojde k závěru, že dráhy nesměly postupovat bez soutěže, musí přijít s jasným argumentem, že se původní zakázka od konečné odlišovala. V tomto případě bude zřejmě nutné přinést i odborný posudek.
Celní úřad Brno, který pokuty uložené antimonopolním úřadem vybírá, už 25 milionů Českým drahám vrátil. Státní firma nedostala úroky za dobu, co byla pokuta zadržována. „Tyto úroky ČD nadále požadují a podaly proti rozhodnutí o jejich nevyplacení opravný prostředek,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
První vlak Viaggio Comfort, známý jako Railjet, dorazil do Česka předloni koncem dubna. Vlaky jsou schopny jet rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Jezdí na trase mezi Prahou a Brnem a dál do Rakouska. Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny mákupu ale vedení firmy zastavilo.