Specializovaný úřad i předběžná držba: jak vypadá Ťokův recept na rychlejší stavbu dálnic
Vláda schválila návrh zákona o liniových stavbách, na Twitteru o tom informoval předseda kabinetu Andrej Babiš (ANO). Dokument nyní zamíří do Sněmovny.
Dokončení Pražského okruhu, dálniční alternativa k D1 nebo dálnice z Brna do Vídně. Důležitých úseků, které nejen český řidič stále postrádá, je mnoho. Ještě loni platilo, že získání stavebního povolení trvá 247 dní, je přitom zapotřebí absolvovat 21 úředních úkonů.
V tomto česká legislativa výrazně zaostává nejen za tou evropskou. Chystaný zákon o liniových stavbách však slibuje urychlení procesu přípravy a realizace výstavby nejen dálnic, ale i železničních a vodních spojů.
Současná novela počítá například s předběžnou držbou. I když nebudou pozemky pod budoucím spojením vykoupeny nebo vyvlastněny, bude možné stavět. Právě tento druh sporů často na roky paralyzoval výstavbu řady silnic, dálnic či železničních tratí.
Celý proces má významně urychlit i část návrhu hovořící o tom, že územní řízení u vyjmenovaných staveb povede vždy jen jeden specializovaný stavební úřad v kraji.
Pomoci má také upřednostnění strategických dálničních staveb. Ty budou v budoucnu tvořit páteřní dálniční síť, hlavní železniční koridory nebo vysokorychlostní sítě.
Pokračování modernizace D1 D35 Opatovice nad Labem - Časy D11 Hradec Králové - Smiřice D3 obchvat ČB Úsilné - Hodějovice D48 Frýdek-Místek, obchvat Frýdek-Místek připojení na D48 D55 Otrokovice, obchvat D46 Olšany |
Traťový úsek Praha Hostivař - Praha hlavní nádraží Trať Praha Smíchov - Černošice Zvýšení traťové rychlosti v úseku Oldřichov u Duchcova - Bílina Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení hlavního nádraží v Brně Revitalizace trati Louny - Lovosice Revitalizace trati Týniště nad Orlicí - Broumov Rekonstrukce zabezpečovacího staničního zařízení v Jaroměři Revitalizace a elektrizace trati Oldřichov u Duchcova - Litvínov |