Spojení nízkonákladových gigantů? Norwegian jednají o spolupráci s Ryanairem

Dreamliner aerolinek Norwegian Air Shuttle

Dreamliner aerolinek Norwegian Air Shuttle Zdroj: Norwegian Air Shuttle

Dva úhlavní rivalové na poli evropských nízkonákladových aerolinek, Norwegian Air Shuttle a Ryanair, jednají o spolupráci. V rozhovoru s agenturou Bloomberg to řekl šéf norských aerolinek Bjørn Kjos.

Obě firmy jednají o napojení linek Ryanairu na chystané transatlantické lety norských aerolinek. Irská firma by tak mohla pro Norwegian svážet cestující „ze všech koutů Evropy“. Dohoda by mohla být uzavřena „brzy“, dodal.

Kjos tak potvrdil srpnové prohlášení šéfa Ryanairu Michaela O'Learyho, že jeho společnost jedná s několika dopravci provozujícími lety na dálkových linkách. O'Leary v této souvislosti zmínil Aer Lingus, TAP Air Portugal, Virgin Atlantic a právě i Norwegian. „Myslím, že příští léto budeme moci oznámit několik dohod,“ dodal.

Změna strategie nevoní každému

Ryanair v posledních měsících posiluje svou přítomnost na významných evropských letištích, kterým se dříve kvůli vyšším přistávacím poplatkům vyhýbal. Tento týden francouzský list Les Echos napsal, že irské aerolinky požádaly o sloty na pařížských letištích Charlese de Gaulla a Orly.

Z Learyho plánů všem není příliš nadšen předseda představenstva Ryanairu David Bonderman, který se obává, že orientací na některá významnější letiště Ryanair opouští svůj obchodní model založený na nízkých nákladech. „Já osobně jsem skeptický, protože pokud se budeme dál vytrvale zaměřovat na nízké náklady a nízké ceny, tak nemůžeme dělat věci, které jsou neefektivní,“ řekl listu Irish Independent. „Snažit se koordinovat lety s dopravcem na dálkových linkách je neefektivní,“ dodal.

Přežije vlastní projekt?

Ryanair letos na jaře oznámil záměr nabídnout lety přes Atlantik ve vlastní režii. Firma ovšem už tehdy upozornila, že příprava tohoto projektu může trvat čtyři až pět let. Není přitom jasné, jak případná dohody s Norwegian tyto plány ovlivní.

Divize norských aerolinek Norwegian Long Haul už rok provozuje lety z londýnského Gatwicku do New Yorku. V příštím roce hodlá nabídnout zámořské linky z Paříže a zvažuje lety z Říma a Barcelony. Norové také připravují založení britské pobočky a žádost o britskou licenci, která by jim měla otevřít přístup k destinacím v Africe, Indii a Jižní Americe.