Spory o dluhy provoz Blanky neohrozí, slibují stavaři

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Firmy, které se podílely na stavbě tunelového komplexu Blanka, odmítají do otevření tunelu komentovat, kolik jim město dluží. Kvůli sporům ale nebude provoz v Blance ohrožen, shodli se zástupci společnosti Metrostav, ČKD Praha DIZ, Eurovia, Satra a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS). Tunel, který včetně napojení na křižovatku Malovanka vyšel na 43 miliard korun, se po řadě odkladů otevře v sobotu.

Stavbu, která začala v roce 2007, provází kromě jiných komplikací i spory Prahy s dodavateli ohledně plateb. Dluhy vůči stavební firmě Metrostav a IDS řešil několik měsíců rozhodčí soud. Arbitři nakonec dali firmám za pravdu, na dlužné částky mají nárok. Kolik jim nakonec Praha zaplatila, a kolik ještě dodavatelům dluží, není jasné. IDS se nedávno nechala slyšet, že jí kvůli nezaplaceným fakturám hrozí insolvence.

Zástupci dodavatelů nejprve na dotaz ohledně dluhů odmítli odpovědět. „Já bych se k tomu nevyjadřoval a nechal bych to na dalším jednání mezi námi a hlavním městem,“ řekl Ladislav Balšán z ČKD Praha DIZ, která bude v nadcházejících měsících spolu s Technickou správou komunikací tunel spravovat. Další otázky ohledně financování stavby se v průběhu konference pokusil zastavit mluvčí magistrátu Vít Hofman. „Tuto záležitost nebudeme do otevření tunelu komentovat,“ řekl.

Miloslav Hadrava z Metrostavu nakonec na opakovaný dotaz uvedl, že provoz Blanky ohrožen není. „Máme smlouvu do konce roku 2016, veškeré věci finanční a věcné máme s městem vypořádány. Co se týká servisu během zkušebního provozu a pohotovosti, tak je ctí každé firmy se o své dílo postarat,“ řekl.

K jeho výroku se připojily i zástupci zbylých společností. „Rozpory nebudou mít v žádném případě vliv na provoz tunelu,“ řekl mluvčí ČKD Praha DIZ Karel Samec. Většině firem končí smlouvy až v příštím roce.