Spory o peníze na krajskou železnici neskončily

Vlak Railjet pro České dráhy

Vlak Railjet pro České dráhy Zdroj: Jan Sindelar

Pět let staré memorandum mezi státem a kraji o financování regionálních vlaků nepřestává ani v nové vládě budit vášně. Podle informací deníku E15 na ministerstvu financí oprášili nápad na zrušení smluv. Díky memorandu do krajů plynou přes ministerstvo dopravy necelé tři miliardy korun ročně jako příspěvek na železniční spoje. Kraje by možná podobnou sumu dostaly jinou cestou, ovšem peníze by nebyly vázány na dopravu.

Podle šéfa asociace krajů a hejtmana Michala Haška (ČSSD) už je hrozba zrušení memoranda zažehnána. „Část úředníků asi nezaregistrovala, že jejich šéfem už není Miroslav Kalousek, a zkusili, zda hejtmani a nová vláda čtou podklady k rozpočtu 2015. Mají smůlu, přečetli jsme si jejich nápady a otázka zrušení memoranda není programem této vlády,“ uvedl Hašek.

Někdejší ministr financí Kalousek byl velkým kritikem memoranda, dokonce zpochybňoval jeho právní závaznost. Rovněž podle mluvčího ministerstva financí Radka Ležatky se na příští rok nic měnit nebude. „Co se týče budoucnosti, jednání se nebráníme,“ doplnil Ležatka.

Nápad stále žije?

Úředníci z ministerstva dopravy nicméně neoficiálně tvrdí, že nápad stále není úplně u ledu. Netají se přitom obavou, že na případnou změnu by jako dominantní dopravce doplatily České dráhy. „Pokud by měly být peníze poskytovány skrze rozpočtové určení daní, mohlo by se stát, že některé kraje by nevyužily poskytnuté prostředky na dofinancování dopravy. Následně by mohlo dojít ke zhoršení regionální dopravy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Regionální vlaky stojí na dotacích osm miliard korun ročně. Protože ale kraje nemají celou tuto sumu, uzavřela úřednická vláda Jana Fischera v roce 2009 memorandum. Na jeho základě přispívá stát krajům zmíněnými třemi miliardami korun.

Do Chebu pohodlněji
České dráhy v polovině června přesunou na linku Praha–Plzeň–Cheb vagony z mezinárodních vlaků jezdících do Rakouska. Cestující se tak u obyčejného rychlíku dočkají třeba klimatizace, vakuových toalet či elektrických zásuvek. Rakouskou linku začnou obsluhovat nové Railjety.