Správa železnic ukázala nový most na Výtoni, stavět se začne v roce 2026

Vizualizace nového železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem

Vizualizace nového železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem Zdroj: Správa železnic

Vizualizace nového železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem
Vizualizace nového železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem
Vizualizace nového železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem
4
Fotogalerie

Nový železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný, přibude zastávka na Výtoni. Z původní konstrukce zůstane jen spodní část stavby s pilíři. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun, oznámila Správa železnic (SŽ), která představila návrh mostu od firmy 2T engineering. Stavět se začne v roce 2026, práce potrvají 20 měsíců. Původní památkově chráněná ocelová konstrukce se má přestěhovat na jiné místo.

O zachování mostu z přelomu 19. a 20. století se v Praze dlouho diskutovalo, objevovaly se různé návrhy řešení špatného stavu konstrukce. Architektonickou soutěž vypsala Správa železnic loni v květnu, ve výběrové komisi zasedli zástupci SŽ a pražského magistrátu, památkáři, odborníci nebo členové Klubu za starou Prahu. Zásadní podmínkou nového řešení mostu bylo rozšíření ze dvou na tři koleje.

Jedenáctičlenná komise nakonec vybrala návrh nahrazující původní ocelovou konstrukci novou, čemuž podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara předcházely složité diskuse. Vybraný návrh podle něj nejlépe řeší pohyb vlaků, pěších i cyklistů. Zachování stávající konstrukce by podle něj s ohledem na špatný stav mostu reálně znamenalo ji po částech rozebrat a nahradit.

Součástí podmínek bylo i zachování původní památkově chráněné konstrukce, která tak bude podle Paidara z mostu sejmuta a využita jinde. Kde přesně, se podle něj teprve rozhodne, zřejmě to nebude přímo na Výtoni. Požadavky památkové ochrany se týkaly i nové zastávky, která bude na Výtoni s návazností na tramvaje. Památkáři podle Paidara nechtěli, aby na mostě byly větší zastřešené konstrukce, takže tam budou jen menší přístřešky a zázemí s obchodními prostory bude pod mostem.

Železnice se mění i jinde. Podívejte se, jak bude vypadat stanice Praha-Bubny

Video placeholde
Budoucí podoba stanice Praha-Bubny • Správa železnic

Vítězná firma nyní dopracuje projektovou dokumentaci, soutěž na zhotovitele by Správa železnic chtěla vypsat v roce 2025 a o rok později začít stavět. Bude to znamenat uzavírku, kterou železničáři plánují využít i k opravě celého úseku trati až na hlavní nádraží. Náklady na most jsou zatím pouze odhadem. „Zatím pracujeme s částkou zhruba dvě miliardy korun,“ řekl Paidar.

V minulosti se objevilo několik variant řešení špatného technického stavu konstrukce. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta či výstavba repliky. Kloknerův ústav ČVUT dříve doporučil železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým. Ministerstvo kultury nicméně předloni uvedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.