Správa železnic vrhá na trh další stavby

Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce

Plzeňské nádraží čeká rekonstrukce

Jsou to pro český stavební trh dobré zprávy. Státní železniční investoři v rámci finále honby za evropskými penězi hodili stavebním firmám další dvě velké kosti. K největším letošním zakázkám se řadí včera vypsaná soutěž o rekonstrukci plzeňského nádraží. Kompletní obnova pražského zhlaví největší západočeské stanice vyjde podle předpokladů na 2,5 miliardy korun bez DPH.

„Určitě to patří mezi naše největší akce, s pracemi bychom rádi začali na jaře,“ uvedl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář. Kromě nových kolejí se cestující v Plzni dočkají i obnovy nástupišť, pod kterými vznikne nový východní podchod. Ten zajistí přístup k peronům od budoucího autobusového terminálu v Šumavské ulici. Rekonstrukce se dočká i most Gambrinus přes ulici U Prazdroje.

Správa železnic se rovněž odhodlala poprvé zapracovat na napojení čtvrtého koridoru z jižních Čech na pražské hlavní nádraží. Začne se kompletní přestavbou stanice Hostivař, kde rovněž vzniknou nová ostrovní nástupiště a podchod. Vypsaná zakázka má hodnotu téměř miliardy korun bez DPH. Celý projekt přitom počítá s dovedením koridoru až k jižnímu portálu Vinohradského tunelu, což podle dřívějších odhadů může vyjít na více než šest miliard korun.

Železnice hraje o časŽeleznice hraje o čas

V poslední době ale ze soutěží vycházejí ceny výrazně nižší, než kolik předpokládají projektanti. Je tedy možné, že i na obou zmíněných akcích správa železnic ušetří stamiliony. Příkladem může být takzvaná zakázka desetiletí na stavbu koridoru z Rokycan do Plzně. Původní odhad činil 7,5 miliardy korun, Metrostav nakonec zvítězil s nabídkou čtyř miliard. Celá kauza se však vlekla, neboť si druhá Skanska stěžovala u antimonopolního úřadu. I to je typické. Vyhladovělé firmy se bijí o každou zakázku do posledního dechu.