Správce železnic chce investovat stovky miliard

Pražské hlavní nádraží

Pražské hlavní nádraží Zdroj: Michael Tomeš

Pražské hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží
7
Fotogalerie

Cestování vlakem po Česku by mělo doznat významných změn. Správa železniční a dopravní cesty totiž počítá se zásadním zvýšením výdajů na investice do modernizace tuzemské železnice. Zatímco v období 2014 až 2020 investuje správce železnic dle vlastního předpokladu 128 miliard korun, mezi roky 2021 až 2027 to má být až 214 miliard.

„Nacházíme se v ideálním období pro investice, obrovské množství projektů je totiž připravené k výstavbě,” řekl Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC. „Rozhodující bude, zda stát odsouhlasí naši úvěrovou politiku, kterou bychom nahradili vlastní zdroje, pokud nebudou dostatečné,” dodal.

Případnou půjčku by SŽDC čerpala od Evropské investiční banky nebo cestou komerčních garantovaných úvěrů. V úvahu připadá i vypsání dluhopisů nebo využití PPP projektů s účastí soukromého sektoru.

Letos hospodařila SŽDC s rozpočtem necelých dvacet miliard, příští rok počítá s 23 miliardami. Ačkoliv je stávající kapacita tuzemských kolejí pro nákladní železniční dopravu spíše nedostatečná, v investicích dostane přednost doprava osobní, do které spadají i chystané vysokorychlostní tratě. Nejdále je příprava té z Ústí nad Labem do německých Drážďan.

„Přípravné dokumentace těchto tratí zatím stojí maximálně desítky milionů. První konkrétní soutěž tratě do Drážďan bychom mohli začít řešit v roce 2025, tam jsou přípravy nejdále. Poté se finanční náročnost zásadně zvýší,” podotkl Svoboda.

Další investice ve výši sedm set milionů půjdou v příštím roce do rekonstrukcí nádražních budov. Opraví se tak například hlavní nádraží v Praze - interiéry a fasáda - nádraží Smíchov, Beroun a Havířov. V přípravě jsou zatím rekonstrukce staveb v Plzni, Českých Budějovicích nebo Pardubicích.