První český autonomní vlak má vyjet do tří let

Vzor k přestavbě. Na obdobě osobního vlaku RegioSprinter německého výrobce Siemens-Duewag chtějí české firmy testovat plně autonomní provoz.

Vzor k přestavbě. Na obdobě osobního vlaku RegioSprinter německého výrobce Siemens-Duewag chtějí české firmy testovat plně autonomní provoz. Zdroj: CC BY-SA 3.0: Falk2 via Wikimedia Commons

Konsorcium tuzemských firem vedených AŽD Praha investuje šedesát milionů korun, za které pro regionální dopravce vyvine osobní vlak bez strojvůdce.

Využít světový trend autonomizace kolejové dopravy hodlají tuzemské podniky. Výrobce železniční a silniční techniky AŽD Praha sestavuje konsorcium firem, se kterým vstoupí na trh s autonomními vlaky. Společný podnik dotvoří výrobce vlakové elektroniky MSV elektronika, dodavatel softwaru iXperta a další dvě až tři firmy. Deníku E15 to řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

AŽD pracuje na autonomních vlacích už tři roky, ale právě teď se projekt rozjíždí naplno. Dosavadní investice se obvykle pohybovaly v řádu jednotek milionů korun, nově je AŽD skokově zvýší. „Plánujeme náklady šedesát milionů korun za tři roky. Po jejich uplynutí chceme mít hotový ryze český a plně autonomní vlak,“ uvedl Chrdle.

Stroj vznikne přidáním autonomních systémů na vlak Regio Sprinter. První testovací jízdy za přítomnosti strojvedoucích jsou naplánované na rok 2020. Proběhnou bez cestujících na trati z Čížkovic do Obrnic a na přípojné trati do Litoměřic.

o Litoměřic. Investice bude firma financovat z vlastních zdrojů, nevylučuje ale vstup investora nebo využití evropských peněz. Část nákladů by měli také pokrýt členové vznikajícího konsorcia v čele s AŽD.

„Cílíme na český trh. Zákazníkem budou dopravci na regionálních tratích, které jsou ekonomicky velmi náročné, zároveň se na nich vlaky nemusejí otáčet, jezdí tam a zpět. Tady by byl přínos největší, cena práce na železnici totiž půjde nahoru,“ řekl Chrdle. Poprvé by české autonomní vlaky mohly vozit cestující od roku 2025. Nynější legislativa však provoz bez strojvedoucích neumožňuje. „Je třeba překonat dvě překážky. Technická úskalí – s těmi si poradíme – a neexistenci legislativy. Budeme apelovat na stát, aby Česko mohlo hrát prim v této části železnice,“ podotkl Jan Lerche, předseda správní rady společnosti iXperta.

Z autonomních dopravních prostředků v Česku má nejblíže k běžnému provozu pražské autonomní metro na plánované lince D. S touto formou autonomity počítá novela zákona o drahách.