Správě železnic hrozí kvůli zrušení obří pražské zakázky soud

Postaru. Zakázka budí velký zájem. Zatím se ale z Vršovic do Hostivaře jezdí po starých kolejích.

Postaru. Zakázka budí velký zájem. Zatím se ale z Vršovic do Hostivaře jezdí po starých kolejích. Zdroj: ctk

Dění kolem největší železniční zakázky posledních let se přiostřuje. Litoměřická stavební společnost Chládek & Tintěra se nechce smířit s tím, že Správa železniční dopravní cesty nečekaně zrušila tendr na dostavbu čtvrtého koridoru v Praze z Hostivaře do Vršovic. Společnost nabídla nejnižší cenu a jako vítěze ji doporučila i výběrová komise složená mimo jiné ze zástupců ministerstva dopravy a fondu dopravní infrastruktury.

Místo podpisu smlouvy ale v srpnu přišla studená sprcha v podobě zrušení tendru s nejasným odůvodněním. Firma nyní podala námitku a jako následnými kroky hrozí soudem. „Na základě právního rozboru jsme přesvědčení, že zrušením soutěže se zadavatel dopustil naší diskriminace a aktu libovůle. Naše společnost hodlá využít veškerých právních prostředků k dosažení nápravy, nebo alespoň nahrazení majetkové újmy, která nám byla způsobena,“ sdělil E15.cz obchodní ředitel Pavel Stoulil.

Právníci firmy se přitom hodlají obrátit i na orgány Evropské unie, důvody zrušení tendru těsně před vyhlášením vítěze jsou podle nich zástupné a neudržitelné. Argumentují mimo jiné tím, že právo na zrušení zadávacího řízení by nemělo mít navrch nad povinností poctivého jednání zadavatele.

Správa železnic soutěž zrušila s odůvodněním, že její vlastní zadávací dokumentace neumožňuje učinit jednoznačný závěr o splnění kvalifikačních předpokladů. „Stanovisko SŽDC ke zrušení soutěže se nemění a počítáme v nejbližším možném termínu s vypsáním nové zakázky podle nových, přísnějších a jednoznačných pravidel,“ uvedl mluvčí železničářů Kateřina Šubová. Dodala, že námitku z Litoměřic vyřeší do poloviny září.

Čtěte také:

Společnost Chládek & Tintěra v tendru nabídla, že šestikilometrový pražský úsek čtvrtého koridoru postaví za 3,4 miliardy korun. Jako jediná se tak dostala pod předpokládanou cenu 3,6 miliardy. Všechny ostatní nabídky byly výrazně vyšší, druhá skončila Eurovia ve sdružení se Strabagem s cenou 4,3 miliardy.

Zrušením soutěže tak nabrala železniční „zakázka desetiletí“ nepředvídatelný skluz, jisté je, že letos se stavět nezačne. Projekt je přitom velmi důležitý i pro pražskou MHD, v jeho rámci má vzniknout například přestupní uzel na Zahradním Městě. Nad zrušením tendru vyjádřil rozhořčení i ministr Dan Ťok, který poslal na SŽDC kontrolu.