Jde přitom v první řadě o využití evropských fondů. Unie v rámci nového operačního programu Doprava může dát dopravcům až 85 procent hodnoty vozu, zbytek vůbec poprvé dodá státní rozpočet. „Podmínky programu se nyní dolaďují,“ řekl mluvčí rezortu Tomáš Neřold s tím, že se prozatím počítá s prostředky v rozmezí 8,2 miliardy až 12,3 miliardy korun. Ministerstvo bude proplácet pouze vlaky, které jezdí v závazku veřejné služby, tedy za dotace.
Ty nyní v rychlíkové dopravě pobírají pouze České dráhy, ministerstvo už ale začalo s otevíráním trhu, v běhu je první soutěž o dotované vlaky na lince Plzeň–Most. Další tendry na tratě Pardubice–Liberec–Ústí nad Labem a Praha–Ústí nad Labem–Chomutov–Cheb by měly být vypsány na podzim. Pokud v tendrech uspějí soukromníci, dostanou se i oni k vlakům zdarma.
Krátké smlouvy a předávání vlaků
Smlouvy na dotované linky ale budou kratší, než je životnost nových souprav. Ta se počítá na desítky let. Pokud tedy dopravce získá smlouvu například na patnáct let a po jejím uplynutí o trať přijde, bude muset předat vlaky svému následovníku.
Za dotacemi na nákup vlaků je možné vidět i snahu ministerstva dopravy vyčerpat v následujících letech co nejvíce peněz z evropských fondů. Zkušenosti minulých let totiž ukazují, že stát není schopen všechny peníze prostavět na dálnicích a kolejích. Stát přispíval na nákup vlaků i v minulých letech, nikdy ale nešlo o miliardy a stoprocentní dotaci.