Stát nabídne k prodeji další tři nevyužívané železniční trati

Na mnoha místech se starobylé drážní činnosti ještě dlouho o budoucnost bát nemusejí.

Na mnoha místech se starobylé drážní činnosti ještě dlouho o budoucnost bát nemusejí. Zdroj: E15 Anna Vackova

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) schválila prodej další trojice nevyužívaných tratí. Jde o spojení Čížkovice - Obrnice na Ústecku, Kralovice u Rakovníka - Mladotice v Plzeňském kraji a spojení Dolního Bousova a Kopidlna na rozhraní Středočeského a Královéhradeckého kraje.

SŽDC už dříve schválila prodej dvou tratí mezi Čelákovicemi a Mochovem a Čejčí a Uhřicemi. Ty hodlá nabídnout k prodeji za odhadní cenu ještě do konce letošního roku. Pokus prodat tratě za odhadní cenu je podmínkou pro jejich pozdější převod na města nebo obce v okolí za cenu symbolickou.

„Tento krok nemůžeme obejít, protože to by mohlo být chápáno jako nedovolená podpora,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že zájemce o nabízenou trať se musí zavázat, že na ní bude po dobu pěti let provozovat železniční dopravu.

Lokálku správci dráhy stáhli

V rámci této vlny se měly prodávat i trati Dobronín - Polná a lokálka z Moravských Budějovic. Ještě nedávno ale nebylo jasné, zdali na ně kraje na poslední chvíli neobjednají dopravu, a byly proto staženy.

Správa železnic má v současnosti vypracované odhady na všech sedm uvedených tratí. Ceny se výrazně liší především podle množství provozních objektů, které chce SŽDC prodat současně s nimi. Zhruba 15kilometrová trať Čejč - Uhřice by se podle informací ČTK měla prodávat za 21 milionů korun, zatímco čtyřkilometrové spojení SŽDC nabídne za 33,4 milionu korun.

Utopické částky

Vydat takto vysoké částky si ale nebude moci dovolit většina obcí v okolí, které dříve o nepotřebné trati projevily zájem. „Pro nás je to utopie. Chtěli jsme trať využívat jako turistickou železnici,“ řekl Antonín Hanák, starosta Terezína u Čejče.

Obec má v plánu využívat jen část nabízené trati mezi Terezínem a Klobouky u Brna. Tu by chtěla předělat na konespřežnou dráhu a jejím prostřednictvím lákat do regionu turisty. Terezín tak podobně jako další žadatelé z řad obcí počká, zdali se tratě za odhadní cenu neprodají a budou nabídnuty k bezúplatnému převodu.