Stát poprvé předá dálkovou trať soukromé firmě, smlouva má být na deset let

JihoTrans

JihoTrans Zdroj: Foto gw train regio

Stát hodlá poprvé předat provoz na dálkové trati soukromému dopravci. Dotované rychlíky na železničním spojení Plzně s Mostem bude od poloviny prosince provozovat firma GW Train Regio z jihočeské skupiny Jihotrans (její vlak na snímku). Smlouva bude desetiletá, její hodnota se dá podle dostupných údajů odhadnout na zhruba 350 milionů korun.

„Jednání s GW Train Regio probíhají a máme předběžnou shodu na splnění požadavků ministerstva,“ uvedl mluvčí rezortu Tomáš Neřold. K podpisu by mělo dojít nejpozději na přelomu listopadu a prosince.

Ochota je i na druhé straně. „Naše nabídka samozřejmě platí, jsme připraveni zmíněnou trať převzít,“ řekl deníku E15 generální ředitel Jihotransu Robert Krigar.

Cesta k průniku soukromníka na dotovanou trať ale není přímočará. Ministerstvo dopravy chtělo dospět k partnerství na základě výběrového řízení. Jeho průběh ale hatí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, na který se obrátily České dráhy. Ty se mimo jiné cítily diskriminovány povinností uznávat režijní jízdenky. Úřad proto v první instanci tendr zrušil, o odvolání ministerstva nyní rozhoduje ve druhé instanci předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Další přestavba plzeňského uzlu
Správa železniční dopravní cesty bude pokračovat ve velkorysé přestavbě plzeňského železničního uzlu. Do věstníku veřejných zakázek dala předběžné oznámení o pokračování stavby ve směru na Cheb. Vedle obnovy kolejí dojde i k přestavbě a zahloubení přilehlé ulice. Cena se odhaduje na 1,2 miliardy korun. První etapa, která zmodernizovala kolejiště směrem na Prahu, vyšla na 1,7 miliardy korun.

Ministerstvo ale nechce se zavedením konkurence do dotované drážní dopravy otálet a hodlá využít svého práva zadat zakázku přímo. Firma GW Train Regio totiž v soutěži přišla s nejnižší cenou, když za kilometr žádala necelých 75 korun. ČD skončily čtvrté s cenou přes sto korun. „Dáváme přednost úspěšnému dokončení soutěže, pokud ale bude zrušena, musíme být připraveni. Proto jsme se obrátili na společnost, která nabídla v soutěži nejnižší cenu,“ uzavřel mluvčí Neřold.