Stát pošle vyhladovělému trhu stavby na železnici za miliardy

železnice

železnice Zdroj: profimedia.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje ve snaze co nejrychleji dobudovat hlavní železniční koridory a utratit na nich maximum evropských peněz. Nyní dala na trh zřejmě největší letošní zakázku. Odhadovaná cena modernizace trojkolejného úseku z pražských Běchovic do Úval činí 1,8 miliardy korun.

Zmíněná trať patří k posledním na koridoru z Děčína do Břeclavi, která ještě neprošla obnovou. „V případě standardního průběhu výběrového řízení by měla být stavba zahájena letos v září a dokončena nejpozději do května 2016,“ uvedl mluvčí správy železnic Pavel Tesař.

SŽDC udělá radost vyhladovělým stavbařům i v dalších měsících, protože chystá hned několik dalších velkých soutěží. Valná část z nich se bude týkat čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Koridor by se měl konečně napojit na pražský uzel díky přestavbě mezi Hostivaří a Vršovicemi. Celkové náklady se odhadují na více než šest miliard korun, stavět se ale bude po částech. Letos se stavební firmy utkají pouze o stanici Hostivař.

Komplikovaná výběrová řízení

Další soutěže se povedou o jihočeské úseky z Veselí nad Lužnicí do Soběslavi a ze Ševětína do Horusic. Správa železnic nicméně počítá například i s rekonstrukcí tratí mezi Libercem a Tanvaldem a mezi Českými Budějovicemi a Volary.
Odhadní ceny ještě nejsou k dispozici, podle rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by ale mělo jít v letošním roce na nově zahájené železniční stavby kolem pěti miliard korun, příští rok pak 14 miliard.

Veškeré snažení ale mohou nabourat spory kolem výběrových řízení. Mluvčím zmíněný „standardní průběh“ soutěží nebývá v poslední době úplně standardem. Firmy se často proti výsledkům odvolávají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde kauzy leží dlouhé měsíce, někdy i roky.

Příkladem může být takzvaná zakázka desetiletí na koridor Rokycany–Plzeň za čtyři miliardy korun. Případ leží u ÚOHS a zahájení stavby má už více než roční skluz, což ohrožuje čerpání evropských fondů.

Kladem posledních měsíců jsou naopak výrazně nižší ceny oproti očekávání státních plánovačů. Stamilionové rozdíly nejsou výjimkou. Například OHL ŽS nedávno uspěla v klání o koridor Tábor–Sudoměřice s cenou 1,4 miliardy, očekávání bylo o miliardu vyšší.