Státní správa rezerv nakoupí nové mosty, prodá staré konstrukce

Provizorní most

Provizorní most Zdroj: Army.cz

Státní zásoba provizorních mostů, které slouží především po povodních, projde po dlouhých desetiletích omlazením. Správa státních hmotných rezerv (SSHR) se zatím rozhodla pro nákup pěti nových montovaných silničních konstrukcí, které budou lehčí, nosnější a při přejíždění tišší než ty současné. Stane se tak v příštích třech letech.

„Tímto nákupem startujeme modernizaci našich zásob provizorních mostů,“ řekl E15 předseda SSHR Pavel Švagr. Nové mosty budou měřit jedenadvacet metrů, zároveň s nimi chce stát nakoupit i příslušnou projektovou dokumentaci tak, aby mohl mosty v budoucnu kdykoli přiobjednat u různých dodavatelů. Na nákup konstrukcí chce správa rezerv vydělat prodejem starých mostů. Celkem disponuje sedmi kilometry starších mostů včetně pontonů. Jaký počet prodaných provizorních konstrukcí pokryje novou akvizici, ale zatím není jasné.

„O provizorní mosty se zajímají stavební firmy. Když opravují nějaký most, musejí zajistit náhradní provoz. Zatím si je u nás pronajímají, takže není vyloučeno, že také nějaký koupí,“ doplnil Švagr. Prvním zájemcem ale bude zřejmě město Český Krumlov, které téměř padesátimetrový náhradní most ze státního skladu využívá už od povodní v roce 2002. Za most nyní
platí nájem, standardní doba bezplatného zapůjčení je totiž nanejvýš tři roky. Cenu krumlovského mostu určí znalec.

Datum výroby současných mostních zásob státu sahá od padesátých do osmdesátých let minulého století. Tomu odpovídají i parametry, po mostech nemohou například jezdit kamiony a nevejdou se na ně dvě auta vedle sebe. Při přejezdu jsou příliš hlučné a oproti moderním konstrukcím mají vyšší hmotnost. Jejich životnost přesto zdaleka nekončí. Od roku 1997 do roku 2013 si obce a kraje půjčily přes 120 provizorních mostů. SSHR chce v budoucnu nakoupit i lávky pro pěší a cyklisty, které ve skladech zatím nemá.