Stavbám za desítky miliard hrozí odklad

Ambiciózní stavební plány ministerstva dopravy může v příštích letech narušit jeden zásadní háček, kterým je vliv staveb na životní prostředí, takzvaná EIA. Příprava desítek klíčových projektů se totiž opírá o starý zákon z roku 1992, který byl zrušen se vstupem Česka do Evropské unie.
Ministerstva dopravy a životního prostředí proto nyní hledají cestu, jak stará stanoviska EIA ověřit a sladit s novější úpravou. Pokud se to nezdaří, zahájení staveb se oddálí o dlouhé roky. Cesta k novému stanovisku EIA trvá u velkých staveb minimálně dva roky, spíše ale o dost déle.
„To by byl problém, který by nás na dlouhou dobu zastavil,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. V ohrožení jsou všechny významné stavby v pokročilém stupni přípravy, u nichž se klepání na základní kámen očekává v příštích dvou letech.
Problém se týká hlavně silnic a dálnic, například D11 za Hradcem Králové, R35 v úseku Opatovice–Časy, obchvatu Českých Budějovic na D3, pokračování pražského okruhu od D1 na Běchovice či nedokončených částí rychlostních silnic R4, R6, R7 a R48. Podle Ťoka se při přípravě letošní novely zákona o EIA na tuto skupinu staveb pozapomnělo.
Potíže i na železnici
V případě železnice se potíž týká hlavně nehotových úseků čtvrtého koridoru mezi Voticemi a Českými Budějovicemi, na vodě je to například zdymadlo Přelouč. „Jde tedy o stavby za desítky miliard,“ uvedl mluvčí rezortu dopravy Zdeněk Neusar.
Ředitelství silnic a dálnic už proto ministerstvu životního prostředí odevzdalo příslušné dokumenty. Mají ukázat, že projekty a jejich okolí nedoznaly od vydání stanoviska EIA takových změn, aby se od té doby výrazně zhoršil vliv staveb na přírodu.
| Za pozemky pro dálnice či koleje by majitelé mohli dostávat osminásobek odhadní ceny |
|---|
| Ministr dopravy Dan Ťok by rád ještě letos na podzim protlačil parlamentem ve zkráceném řízení novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ta má zafixovat výkupní cenu pozemků pro budoucí dálnice a koleje na osminásobku odhadní ceny. Dosud si majitelé mohou v některých případech přijít až na šestnáctinásobek. S tím přišel loni Ťokův předchůdce Antonín Prachař, když předtím se dle úpravy z dob vlády Petra Nečase vyplácel dvojnásobek. |












