Strojvedoucí se budou školit jako piloti, dráhy vypsaly tendr na trenažéry

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Vůbec poprvé dostanou strojvedoucí Českých drah možnost obohatit svůj výcvik o jízdu nanečisto na trenažeru. Dráhy přesně rok po tragické nehodě ve Studénce vypsaly tendr na dodávku dvou speciálních simulátorů, jejichž předpokládaná cena se blíží čtyřiceti milionům. Nákup odsouhlasila dozorčí rada minulý týden.

„Očekáváme, že zařízení umožní takový výcvik, aby se dál minimalizovaly následky nehod nejen pro cestující, ale i pro strojvedoucího, který má v takových případech na reakci zlomek vteřiny,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Trenažery budou mít podobu skeletu lokomotivy s řídicím pultem uvnitř. Software umožní simulovat kromě jízdy po vybrané trati neočekávané události, například sebevraha na kolejích, kamion na přejezdu či protijedoucí vlak. „Ti lidé si to musejí zažít, budou trénovat mimořádnosti, aby se reakce stala rutinní,“ doplnil Štěpán. Strojvedoucí tak budou mít ve výcviku stejné prvky, které běžně slouží pilotům.

Za pultík trenažerů by mělo postupně usednout všech 4500 mužů a žen řídících lokomotivy ČD. Zařízení budou umístěna v Praze a České Třebové. Ačkoli dráhy tvrdí, že nákup zvažují více než rok, hlasitěji se o něm začalo mluvit právě po střetu pendolina s kamionem loni ve Studénce.

Další reakcí podniku je chystané zavedení aplikace ČD Komunikátor, která bude sloužit vlakovým četám například k přivolání záchranných složek, zajištění občerstvení při mimořádných událostech, zajištění přípoje pro cestující a podobně. Komunikátor se připravoval už před Studénkou, po nehodě ale byly jeho funkce podstatně rozšířeny. Dokáže fungovat i v případě slabého či nulového signálu GSM. Dráhy také rozšířily počet stanic s nezbytnými zásobami pro případ zastavení vlaků.