České dráhy sedí na miliardách a vymýšlí, co s nimi

České dráhy

České dráhy Zdroj: Stepan Bruner, E15

České dráhy dlouho neměly k dispozici takový balík peněz. Národní železniční dopravce si díky nedávným dluhopisovým transakcím přišel podle propočtů deníku E15 zhruba na dvě miliardy korun, k tomu si může připočítat více než tři miliardy za chystaný převod nádraží. Podnik těží především z rozdílných objemů dluhopisových emisí.

Dráhy v květnu vydaly bondy v objemu 400 milionů eur, což je téměř 11 miliard korun. Využití volných miliard zatím tají. Jsou i hlasy, že dráhy nevědí, jak je utratit. Emise je primárně určena ke splacení starších papírů v objemu 300 milionů eur a úroků, což je celkem v přepočtu necelých devět miliard korun.

Původní plány drah hovořily o tom, že letošní emise bude ve stejném objemu. Podnik ale využil příznivých podmínek na trhu a půjčil si za nižší úrok výrazně více. Přebytek činí zmíněné dvě miliardy. V součtu s převodem nádraží na stát, který se s největší pravděpodobností uskuteční k 1. červenci, jde pak minimálně o sumu pěti miliard.

Snížení zadlužení

Podle některých zdrojů přitom dráhy nevědí, co si s tolika penězi počít. „Představenstvo společnosti připravilo strategii využití těchto prostředků v několika variantách a projednává ji s dozorčí radou a řídicím výborem. Zatím nebylo rozhodnuto,“ uvedl mluvčí podniku Radek Joklík. Podle něj existuje ve firmě záměr využít část peněz na snížení zadlužení, které přesahuje třicet miliard. Firma by si ale musela předčasné splacení nejprve vyjednat s věřiteli. Další možností je nákup vozidel, Joklík mluví bez podrobností i o vylepšování pracovních podmínek zaměstnanců.

Společnost bude ale muset zároveň řešit i náklady v souvislosti se zmíněným převodem nádraží. Ten pro dráhy neznamená pouze okamžitý výnos, nýbrž i dodatečné náklady na pronájem prostor, především pokladen. České dráhy zatím výši nájmu, který budou platit Správě železniční dopravní cesty jako novému majiteli budov, tají. Deník E15 ale měl možnost nahlédnout do několik měsíců starého interního dokumentu, podle kterého by nájem činil kolem 300 milionů ročně. Smlouvy se SŽDC ale ještě nejsou uzavřené.