Studie: Zrušte letiště pro manažery v centru Londýna. City se ale brání

Letiště London City

Letiště London City Zdroj: CC BY 2.0: Paul

Letiště London City zabírá cenné pozemky v centru města a mělo by být zrušeno. Uvolněné pozemky by mohly vyřešit nedostatek bytů v Londýně, navrhuje think tank New Economics Foundation. Vedení letiště se hájí tím, že přestavuje významný přínos pro britskou ekonomiku. Proti nápadu brojí i velké společnosti sídlící v centru Londýna, jejich manažeři letiště hojně využívají.

Letiště okupuje 48,5 hektaru „vzácné půdy v centru města“ nedaleko finanční čtvrti Canary Wharf a vzhledem k tomu, jak zatěžuje životní prostředí a jakou vytváří „společenskou zátěž“, přispívá k výkonu ekonomiky jen nepatrně, tvrdí think tank propagující udržitelný rozvoj.

„Vzhledem k nynějšímu hrozivému nedostatku bytů a k mezinárodnímu závazku Velké Británie snížit uhlíkové emise musíme vážně pochybovat o logice umístit letiště na vzácné půdě v centru města,“ uvedla autorka studie Helen Kersley. „Jeho příspěvek britské ekonomice v roce 2011 dosáhl 110 milionů liber – to je méně než pětina nedalekého výstavního a konferenčního centra ExCeL,“ dodala.

Podle britského Úřadu pro civilní letectví letiště v roce 2013 využily pouhé 2,4 procenta cestujících na všech londýnských letištích. Letiště, jehož tři čtvrtiny vlastní investiční společnost Global Infrastructure Partners, nevyužívá žádná nákladní doprava.

Letiště brání stavbě výškových budov

Oblast Royal Docks, ve které letiště leží, čeká v příštích letech rozsáhlá přestavba. V plánu je více než sedm tisíc bytů a dvě velké komerční zóny. Starosta Londýna Boris Johnson se do oblasti snaží přilákat co nejvíce zahraničních investorů.

Think tank přitom tvrdí, že právě letiště úspěchu těchto snah brání. „Letiště je uznáváno jako důvod pro omezení výšky staveb, vyžaduje zavádění opatření na snížení hluku a je v rozporu s úmyslem propagovat Royal Docks přirozený domov pro alternativní dopravní technologie,“ varuje zpráva.

Rozhodující faktor

Zástupci letiště London City se hájí, že britské ekonomice přinášejí 750 milionů liber ročně včetně 71 milionů liber, které díky výhodné poloze letiště ušetří obchodní cestující mířící do centra Londýna. „Je to jediné letiště v Londýně, které poskytuje přímé spojení do obchodních, finančních a politických center hlavního města,“ uvedla mluvčí letiště. Dodala, že uzavření letiště by ihned připravilo o práci dva tisíce lidí a zabránilo vzniku dalších 1500 pracovních míst do roku 2023.

Letiště v Londýně a okolíLetiště v Londýně a okolíLetiště v Londýně a okolí | CC BY-SA 3.0: Nilfanion - Wikimedia Commons

Řada společností, které investovaly v Royal Docks, navíc tvrdí, že letiště chápou jako přínos. „Jedním z klíčových důvodů, proč se ABP investovala v Royal Albert Dock, je blízkost letiště London City. Letiště je rozhodující pro naše zákazníky,“ řekl deníku Financial Times mluvčí obchodního centra Asian Business Port, za nímž stojí čínský developer.

Letiště City nabízí osm letů denně do Frankfurtu, deset do Paříže a dva do New Yorku. „Bylo by šílené navrhovat, abychom se vzdali našich spojení se světem v okamžiku, kdy nás v oblasti kapacity ledů dohánějí rivalové jako Frankfurt a Paříž,“ uvedla Jo Valentine, ředitelka podnikatelského sdružení London First.

Loni letiště oznámilo, že v příštích deseti letech hodná do svého rozvoje investovat 200 milionů liber a zdvojnásobit počet cestujících na šest milionů za rok. První vlaštovkou expanze může být otevření linky aerolinek Flybe do skotského Inverness, brány britského těžebního průmyslu v Severním moři, plánované za září. Expanzi ovšem odmítají místní aktivisté.