Světové nebe se zamotává, Qatar zvyšuje podíl v IAG
Jako hlavní důvod transakce společnost označila zvýšení zisku, a to i přesto, že evropské aerolinky nejsou nyní v nejlepší kondici. Nervozitu do letecké dopravy přinesly jak obavy z brexitu, tak i bezpečnostní hrozby spojené s terorismem v Evropě.
V současnosti však trojice státních aerolinek z Blízkého východu, Emirates, Etihad a Qatar, čelí ostré kritice ze strany konkurence, především té americké. Vadí jí, že jim vlády aerolinkám poskytují mohutné subvence, údajně tato trojice obdržela ze státní kasy více než čtyřicet miliard dolarů (téměř bilion korun). Z toho sedmnáct miliard dolarů šlo během poslední dekády právě do kasy Qatar Airways.
Problematikou subvencí a dotací se za oceánem zabývá například organizace Partnership for Open & Fair Skies, jejímiž členy jsou například aerolinky American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines. Podle organizace subvence narušují volný trh v letecké dopravě, ohrožují pracovní místa a mohou mít dopad i na americkou ekonomiku. Podobně se k situaci staví také například německá Lufthansa nebo Air France.
Zvýšení podílu katarské aerolinky v IAG tak může působit jako účelové. Podle některých zdrojů se Qatar Airways tímto krokem mohou snažit omezit napětí v leteckém byznysu a umlčet případnou kritiku konkurence. Tuto myšlenku by podporoval rovněž fakt, že aerolinka Etihad, sídlící v Abú Zabí, uzavřela partnerství s dalšími evropskými přepravci - Air Berlin, Alitalií a Air Serbia.
Vedení Qatar Airways však veškeré spekulace odmítá. „Současný vývoj na trhu nám umožnil zvýšit podíl v důležitém leteckém koncernu. Je to pro nás atraktivní příležitost jak zvýšit zisk,“ řekl ředitel společnosti Akhbar Al Baker. Kromě podílu v IAG Qatar koupil také 49procentní podíl v italské aerolince Meridiana a deset procent v jihoamerickém gigantu LATAM.