SŽDC: Koridor z Prahy na Moravu přestává vlakům stačit

železniční koridor

železniční koridor Zdroj: ctk

Železniční koridor z Prahy na Moravu přes Pardubice přestává kapacitně postačovat. Příčinou je nárůst vlakových spojů díky značné konkurenci v osobní dopravě i vypravování vlaků s malým počtem vagonů, řekli generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý a pardubický poslanec a člen hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO). Situaci by měl vyřešit drážní regulátor, Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož vznik nyní projednává Poslanecká sněmovna.

„Rozhodující bude role regulátora, ten rozhodne, zda pojedou tři vlaky za hodinu nebo jeden a bude hodně plný cestujících,“ uvedl Surý. Podle něj po koridoru jezdí také hodně nákladních vlaků, protože dopravci kvůli úsporám jezdí raději rovinatým Polabím než přes Českomoravskou vysočinu.

„My chceme i formou poplatku za dopravní cestu v budoucnosti a určitými bonusy a také modernizací pravobřežní labské trati a úseku Kolín - Havlíčkův Brod - Brno přesunout nákladní dopravu na tyto trati a částečně prvnímu koridoru odlehčit,“ řekl Surý.

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům na přeplněných železničních tratích nebo chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám.

Podle pardubického poslance a člena hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka (ANO) by měl regulátor tlačit dopravce k tomu, aby vlaků jezdilo méně, ale byly delší, čímž by se koridor uvolnil.

Převažuje názor, že jezdí příliš vlaků, které jsou krátké, mají tři čtyři vagony

„Převažuje názor, že jezdí příliš vlaků, které jsou krátké, mají tři čtyři vagony. Jedna souprava obslouží malé množství lidí, ale zabere část kapacity trati,“ uvedl Kolovratník. Podle něj na to již nyní doplácejí nákladní dopravci. Například velký dopravce Metrans v České Třebové může vypravovat železniční soupravy pouze v noci, neboť se na trať ve dne nevejdou.

Nyní o přidělování volné železniční kapacity rozhoduje SŽDC a případné spory řeší Drážní úřad. Ten je ale přímo podřízený ministerstvu dopravy, které zároveň vykonává akcionářská práva k jednomu z dopravců, Českým drahám.

Kvůli tomu, že současný stav nesplňuje podmínky EU o nediskriminačním přístupu k jednotlivým dopravcům, má podle ministerského návrhu vzniknout nový úřad. Přejde tam část úředníků z Drážního úřadu a ministerstva, kteří se touto agendou zabývají.

Do českých železnic by mělo jít 70 miliard korun z EU
Do české železniční dopravy by mělo v programovém období 2014 - 2020 směřovat asi 2,6 miliardy eur (70,4 miliardy korun) z evropských zdrojů. Větší část peněz bude zřejmě využita na výstavbu a modernizaci železniční infrastruktury, menší na pořízení nových vozů, během železniční konference v Pardubicích řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Předpokládáme,, že majoritním příjemcem bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), takže to skončí investicemi do kolejí,“ uvedl Čoček. Část evropských peněz by měla být využit i na obnovu parku vozidel. Podle Čočka by se mělo jednat o částku 20 až 30 miliard korun, a to do nadregionální i regionální dopravy.

Provozování regionální dopravy pomohou příspěvky státu. Vláda se minulý týden s hejtmany předběžně dohodla na memorandu, které by krajům zaručovalo od roku 2019 po dobu 15 let státní dotaci zhruba třetiny nákladů na zajištění veřejné železniční regionální dopravy. Kraje si mohou samy zvolit, jaký železniční dopravce bude vozit cestující. Mohou oslovit přímo České dráhy nebo na regionální tratě vypsat soutěže. Radní Pardubického kraje pro dopravu Jaromír Dušek (SPO) soutěže odmítá, pardubický poslanec a člen hospodářského výboru sněmovny Martin Kolovratník (ANO) by je naopak přivítal.