SŽDC zrušila největší železniční tendr posledních let, Ťok posílá kontrolu

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Správa železniční dopravní cesty po dlouhém mlčení zrušila zakázku na dostavbu čtvrtého koridoru mezi pražskou Hostivaří a Vršovicemi. Šlo o největší železniční tendr posledních let. S nabídkou nejnižší ceny přišla litoměřická firma Chládek & Tintěra, koridor byla ochotna postavit za 3,4 miliardy korun. Jako jediná se tak dostala pod předpokládanou cenu 3,6 miliardy.

Server E15.cz má rozhodnutí o zrušení zakázky k dispozici. Podle tohoto dokumentu byla soutěž zrušena těsně před vyhlášením vítěze z důvodů „zadavatelem zjištěné nemožnosti učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů“.

Mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský pouze potvrdil, že u zmíněné zakázky bylo vydáno rozhodnutí, jeho vyznění ale neupřesnil. „Rozhodnutí jsme rozeslali všem uchazečům, chceme, aby se s ním nejprve seznámili oni,“ uvedl bez dalšího komentáře Ptačinský.

Správa železnic tím ale namíchla ministra dopravy Dana Ťoka. „Zrušení soutěže se mi nelíbí. Nechám si od vedení SŽDC vysvětlit, proč k tomuto kroku přistoupili a pošlu na SŽDC kontrolu, aby prověřila, jestli byly všechny kroky a průběh vyhodnocení v pořádku,“ sdělil E15.cz Ťok.

Jako vítěze litoměřickou firmu doporučila i výběrová komise, která shledala všechny náležitosti v pořádku. Chládek & Tintěra za sebou cenově nechala nadnárodní stavební giganty. S druhou nejnižší cenou přispěchalo sdružení Eurovia a Strabag Rail, jeho nabídka činila necelé 4,3 miliardy. I další uchazeči nabídli podobné ceny.

„Důvod zrušení je dle mého názoru účelový. Byli jsme schopni zakázku zrealizovat, dodavatelský systém byl připraven,“ reagoval pro E15 obchodní ředitel litoměřické firmy Pavel Stoulil. Podle něj správa železnic „podlehla tlakům“ a popřela závěr hodnotící komise, složené mimo jiné z lidí ministerstva dopravy či fondu dopravní infrastruktury.

Šestikilometrová stavba napříč jihovýchodní Prahou má napojit čtvrtý koridor na pražské hlavní nádraží. Rozsáhlé změny vnese i do MHD, vznikne například přestupní uzel Zahradní Město. Podle optimistického scénáře se mělo začít stavět už letos, po zrušení zakázky se zahájení odkládá na neurčito.