SŽDC zrušila soutěže na leasing montážních vozů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Slama

Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) se částečně zadrhly plány na modernizaci drezín za pomoci zpětného leasingu. Státní organizace zrušila několik zadávacích řízení, ze kterých měl vzejít kupec montážních vozítek. Vítěz veřejné soutěže by drezíny zmodernizoval a následně zpětně správě železnic pronajal na deset až třináct let.

Správa železnic počítala u zrušených zakázek s celkovými náklady až čtvrt miliardy korun. „Uchazeči v rámci uvedeného zadávacího řízení podali z pohledu zákona o veřejných zakázkách pouze nepřijatelné nabídky, zadavatel následně splnil svoji zákonnou povinnost a zadávací řízení zrušil,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Podle něj správa železnic připraví nová zadávací řízení a drezíny se pokusí udat ještě jednou. Kromě klasických malých drezín MUV69 jsou v nabídce i dva velké montážní stroje ruské výroby a sněhové frézy. Hned několik tendrů na prodej, opravy a zpětný leasing montážních mechanismů vypsala SŽDC hlavně v dubnu. Největší soutěž, která se týká strojů pro opravy trolejí MVTV2, jako jediná stále běží. Hodnota zakázky činí 253 milionů korun.

„Je to způsob, jak získat aktuálně velký objem prostředků a splátky pak pokrývat z generovaného cash flow. Pokud tu potřebu nyní mají, tak proč ne. Zásadní otázkou je ale nastavení parametrů smlouvy, tedy o kolik tu modernizaci nakonec přeplatí,“ komentoval tehdy nový přístup SŽDC k modernizaci analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

Správa železniční dopravní cesty je majitelem a údržbářem 9500 kilometrů tratí. Montážní kolejového vozíky, takzvané muvky, jsou jejím hlavním výrobním nástrojem. Nové muvky vyrábí například českotřebovská společnost CZ Loko.