Tendr na studii rychlotratí krachuje, zřejmě skončí jeden ze dvou uchazečů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Sporná zakázka Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na zpracování studie, která má zhodnotit možnosti vedení rychlotratí a jejich národohospodářský přínos, bude zřejmě zrušena.

Veřejnost se tak zřejmě ještě dlouho nedozví, kdy a kde se v tuzemsku postaví první vysokorychlostní tratě (VRT). A jestli vůbec. Hodnotící komise totiž podle informací deníku E15 doporučila jednoho ze dvou přihlášených uchazečů ze soutěže vyloučit. Konkrétně jde o sdružení firem AFCityplan a Metroprojekt. Druhým uchazečem je Sudop Praha se společností Mott MacDonald CZ.

„Jsme zatím ve fázi rozhodování. Nyní běží zákonné lhůty oznámení o vyloučení jednoho z uchazečů. Blíže průběžné kroky u výběrových řízení SŽDC nekomentuje,“ uvedl mluvčí správy železnic Jakub Ptačinský. Výrazně zpožděný tendr má i další potíže.

Antimonopolní úřad postup SŽDC potvrdil

Od začátku jej kritizuje nevládní Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), podle kterého je soutěž vypsána na míru projektantské firmě SUDOP a neumožňuje účast zahraniční konkurence. Centrum tendr napadlo u antimonopolního úřadu, který ale aktuálně stížnost zamítl a postup SŽDC potvrdil jako správný. „Antimonopolní úřad se vůbec nevypořádal s námi navrženými důkazy, takže podáme rozklad, případně se obrátíme na soud,“ uvedl šéf CEDOP Petr Šlegr.

Pochybnosti o tendru vyslovil v nedávném rozhovoru pro deník E15 i ministr dopravy Dan Ťok. Naznačil přitom, že dvacetimilionovou soutěž zruší. „Vedeme o tom debatu. Existují pochybnosti, jestli to bylo vypsáno dobře. Nevylučuji změnu na mezinárodní tendr,“ řekl tehdy Ťok. Že se nový ministr nerozpakuje tendry rušit, dokázal v pátek. Šéfovi SŽDC Pavlu Surému nařídil odvolat soutěž o pokrytí tratě z Českých Budějovic do Plzně signálem GSM-R. Železničáři se ocitli v podezření, že tendr ušili na míru Kapschi.