Ťok: Převod nádraží umožní zahájit opravy zanedbaných budov

Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok Zdroj: CTK

Převod nádraží na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) umožní opravit zanedbaná nádraží. Očekávaná transakce rovněž pravděpodobně přispěla k lepšímu investičnímu hodnocení Českých drah od agentury Moody´s. Ta nedávno dopravci zlepšila rating ze stupně Baa3 na Baa2. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Převod zhruba 1500 nádražních budov včetně zaměstnanců, kteří se o nádraží starají, schválil dnes řídící výbor Českých drah. Fakticky by se transakce měla dokončit do začátku letošního srpna.

V první vlně, která by měla být připravená do dvou let, by se mělo opravit zhruba 60 nádraží, uvedl Ťok. Během června by podle ministra měl být hotový převod 3,3 miliardy z rezerv ministerstva dopravy na České dráhy. Převod peněz ale musí ještě schválit ministerstvo financí. Hned poté by měli začít přecházet i drážní zaměstnanci pod SŽDC, doplnil Ťok s tím, že tito lidé budou mít u nového zaměstnavatele stejné podmínky jako u ČD.

Cestující převod nádraží z drah na správu železnic fakticky nepoznají, uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Naopak se bude téměř okamžitě možné pustit do drobných jednodušších oprav, které vyžadují jen ohlášení. Pro ně má SŽDC vyčleněno zhruba půl miliardy korun do konce letošního roku.

Třímiliardová investice

Dvouleté přípravy očekává organizace u větších prací, které vyžadují stavební povolení a veřejnou soutěž na zhotovitele. Během tří let tak organizace plánuje na opravách nádraží proinvestovat zhruba tři miliardy korun.

Plánovanou transakci už koncem loňského roku schválila vláda a v dubnu s převodem souhlasila i dozorčí rada Českých drah. ČD původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.

Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality.

Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku. Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.