Penta přestaví za miliardy centrum Prahy, komplex navrhla Zaha Hadid

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží Zdroj: penta

Okolí Masarykova nádraží, pohled z Florentina
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Okolí Masarykova nádraží, pohled z Florentina
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Okolí Masarykova nádraží, pohled z Florentina
13
Fotogalerie
Centrum Prahy mezi Masarykovým nádražím a Florencí se v příštích sedmi letech změní k nepoznání. Zásluhu na výstavbu nového komerčního komplexu přirovnávaného k londýnské finančnické čtvrti City budou mít miliardy korun od investiční skupiny Penta a proslulá světová architektka Zaha Hadid. Je to jeden z posledních projektů, na němž se před svým nedávným úmrtím podílela.

“Vypsali jsme soutěž, kam se přihlásila skutečná esa. Projekt Zahy byl jasně nejlepší, přesto jsme ho skoro další tři roky společně rozvíjeli. Přistupovali jsme k němu s velkou pokorou, šance změnit velkou část centra Prahy bývá naprosto výjimečná i po dlouhých desetiletích,” uvedl spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Nová čtvrť nazvaná Central Business District vyroste v několika etapách na nezastavěných pozemcích kolem Masarykova nádraží a autobusového nádraží Florenc. Po letech jednání se na jejich koupi Penta letos v lednu dohodla s Českými drahami. Státní podnik bude mít z transakce odhadem 600 milionů korun.

Projekt má ambice propojit centrum metropole s Karlínem a Žižkovem. Se Správou železniční dopravní cesty Penta aktuálně jedná o přemostění od komplexu směrem k ulicím Hybernská a Opletalova.

Jako Londýn

Podle realitních profesionálů nebudou mít tamní kanceláře a obchody problém najít nájemce. “Oblast v okolí Masarykova nádraží je posledním místem v centru Prahy, které umožňuje rozsáhlejší novou výstavbu a spojí tak historické centrum Prahy s rozvíjející se oblastí Karlína. Projekt nemá tedy v centru konkurenci,” komentovala záměr Lenka Šindelářová z poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.

Podívejte se na video zachycující budoucí proměnu okolí Masarykova nádraží:

Revitalizace území podle specialistky na komerční nemovitosti propojí několik významných transportních uzlů. “Vznikne tak centrum, které snese srovnání například i s londýnským King´s Cross,” dodala Šindelářová. Penta mimo jiné sází na to, že z Masarykova nádraží bude jednou odjíždět rychlodráha na Letiště Václava Havla.

Budoucnost okolí Masarykova nádraží

Současný stav

Budovy budou mít celkovou výměru kolem 90 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch, hlavně kanceláří. Bude to zdaleka největší developerský projekt, který se v posledních dvou dekádách v centru hlavního města uskuteční. Jeho výměra bude téměř dvakrát větší než v případě administrativního centra Florentinum, které Penta postavila hned naproti. Celkovou investici do výstavby odhaduje Penta nejméně na 6,5 miliardy korun. na rekonstrukci samotného Masarykova nádraží dá investor 135 milionů korun.

Dokončení první stavby odhaduje developer na rok 2019, dokončení celého areálu pak na 2023. Jako první kopnou stavbaři do země v ulici Na Florenci. Následovat bude křižovatka Hybernské a Opletalovy. Naposledy se bude stavět u autobusového nádraží Florenc.