Trasa metra D získala kladný posudek

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Stanice Nové Dvory
Stanice Nemocnice Krč
Stanice Nádraží Krč
Stanice Olbrachtova
Stanice Náměstí Bratří Synků
6 Fotogalerie
Trasa metra D si na své cestě k realizaci připsala další důležitý bod. Zpracovatel Václav Obluk vystavil metru D kladný posudek v procesu vlivu stavby na okolí (EIA). Serveru E15.cz to Obluk potvrdil.

Posudek se týká úseku z Náměstí Míru do stanice Depo Písnice; magistrátním úředníkům ovšem doporučuje vydat ke stavbě definitivní „ano“ při splnění určitých podmínek. Jejich seznam čítá desítky položek. V územním řízení se musí například více dbát na návaznost metra a tramvajových tratích, nebo koordinovat přípravu stavby s chystaným obchvatem Písnice.

Dokument zmiňuje rovněž ochranu dřevin nebo ptačích hnízdišť. Podle oznámení záměru v databázi EIA by se první cestující měli na trase D mezi Pankrácí a Novými Dvory svézt v roce 2018. Stavba by měla začít o čtyři roky dříve. Časový harmonogram se ale může ještě změnit. Dokument počítá s deseti stanicemi včetně konečných, kterými budou Depo Písnice a Náměstí Míru. Na Náměstí Míru bude přestup na trasu A, na Pankráci na trasu C. Počítá se přitom s využitím technologií, které nebudou potřebovat strojvedoucí.

Čtěte také:

Metro D se vrací do hry, nový plán je ale skromější

Praha si chce letos na metro půjčit o tři miliardy víc

Celkové náklady se odhadují na 35 miliard korun. Jenže nedostatek peněz vede magistrát i k odlišným úvahám. Z projektu by mohl zmizet dispečink, přestupní stanice na Pankráci nebo bezobslužné vlaky. Využití stejných technologií jako na trase C by se prý ušetřilo zhruba deset miliard. „Nově předložená varianta linky D je pro Prahu, alespoň dle mého názoru, výhodná. Připravený návrh, který budu s kolegy samozřejmě ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako doposud představovaná varianta,“ uvedl k tomu v červnu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Plán nového úseku metra DPlán nového úseku metra D | Zdroj: dpp.czPlán nového úseku metra D

Podle zpracovatele Obluka by záleželo na tom, o jak významnou změnu by šlo. „Muselo by se řešit, zda je to podle zákona změna významná či ne,“ řekl Obluk. Podle toho by se následně rozhodlo, zda je nutné celý proces EIA opakovat.

Celková délka plánovaného „déčka“ je 10,5 kilometru. Výstavba úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory je první etapou, na kterou v roce 2017 naváže stavba dráhy z Nových Dvorů do Depa Písnice. Tady by první vlaky měly projet v roce 2021. Poslední fází výstavby bude část mezi Pankrácí a Náměstím Míru, poprvé se tady kopne v roce 2019, jezdit se začne o pět let později. V ještě vzdálenější budoucnosti se zřejmě bude s trasou D pokračovat z Vinohrad dále na Žižkov.