Za záchranou tratě stojí místní nadšenci a členové samospráv a jimi založený Svazek obcí údolí Desné. Ten v roce 2002 získal dráhu do vlastnictví, dopravu na ní zajišťuje společnost Veolia Transport Morava.
Modernizaci trati s odhadovaným i náklady kolem 400 milionů korun dává velké šance i Státní fond dopravní infrastruktury. „Je to jedna z možností, jak efektivně utratit peníze z evropských fondů, konkrétně operačního programu Doprava,“ řekl deníku E15 šéf fondu Tomáš Čoček. Podle něj by unijní fondy mohly v ideálním případě přispět až 85 procenty celkových nákladů, zbytek by mohl dodat fond dopravy.
Financování ale závisí hlavně na studii proveditelnosti a projektové žádosti, oba dokumenty nyní obce zpracovávají a předloží v nejbližších dnech. Do karet jim hraje skutečnost, že stát zoufale hledá každý dopravní projekt, kam by mohl evropské peníze nasměrovat.
Se zahájením elektrifikace se počítá v červnu příštího roku, stavba bude trvat rok. Tím se pohodlně stihne – na rozdíl od jiných železničních staveb – před koncem rozpočtového období evropské unie, tedy silvestrem 2015.
Místní samospráva si od modernizace hodně slibuje. Doba jízdy mezi Šumperkem a Kouty se sníží až na polovinu, vedle lokálek by si přitom do konečné v Koutech měly najít cestu i rychlíky. „Vlaky by zde jezdily v hodinovém taktu, na trať by měly zajíždět i rychlíky například z Olomouce, popřípadě z Brna,“ uvedl předseda svazku obcí a starosta Rapotína Pavel Žerníček.
Od nové železnice se očekává i další impulz pro cestovní ruch, kolem trati se nachází řada lyžařských středisek i dějiště čarodějnických procesů, zámek Velké Losiny.
Podobných soukromých nebo obecních tratí je v České republice stále pomálu i přesto, že ministerstvo dopravy už dlouhé měsíce připravuje prodej některých lokálek. V soukromých rukou je trať Česká Kamenice– Kamenický Šenov a dvě jindřichohradecké úzkokolejky.