Tvář elektromobilů Musk? Lada stavěla auta na elektřinu už v 70. letech a dostala je na olympiádu
O elektrických vozech se v poslední době hovoří jako o spásné budoucnosti automobilového průmyslu. Jenže někteří s tímto typem pohonu experimentovali dříve, než byste si možná mysleli.
Evropská hysterie kolem naftových motorů, připravované zákazy a omezení ve velkých metropolích a stále se zpřísňující emisní normy. To je jen hrstka důvodů, proč se o elektromobilech v poslední době hovoří jako o adekvátní náhradě za spalovací motory.
Z fáze prvních méně či více zdařilých pokusů už jsme se dostali k elektrickým vozům, které můžeme brát vážně – Jaguar I-Pace či Audi e-tron. Ale věděli jste, že před desítkami let experimentovala s elektromobily i Lada?
K prvním pokusům došlo už v polovině sedmdesátých let a základem se stalo kombi VAZ 2102. To muselo projít celou řadou úprav, které se netýkaly jen pohonného ústrojí. Ocelový rám byl nahrazen hliníkovým, což ušetřilo nějakou hmotnost, zase šlo ale o podstatně nákladnější řešení.
Každé uspořené kilo se počítalo, vždyť nikl-zinkové baterie měly celkovou hmotnost 380 kilogramů a dobíjení trvalo 24 hodin.