U Prahy bude pět nových vlakových zastávek

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archiv Euro

Západní příhraničí Prahy čeká v září malá železniční revoluce. První den školního roku se tu cestujícím otevře hned pět nových železničních zastávek, což je věc v posledních několika desetiletích svým rozsahem nevídaná.

„Věříme, že nové zastávky zásadně ulehčí cestujícím život a nabídnou alternativu těm, kteří vlak zatím nevyužívají,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Nejvíce si polepší při cestách do Prahy obyvatelé Hostivice, kde bude vlak nově zastavovat v okrajových oblastech U hřbitova a Sadová. Stanice vzniknou i v nedaleké vsi Chýně, blízko centra Rudné u Prahy a v Jinočanech.

Méně přestupů

Nové situaci se přizpůsobí i vlakové spoje. Z řady obcí dojedou lidé do Prahy rychleji a nebudou muset tak často přestupovat. Vedle těchto změn se chystá jedna železniční novinka i přímo v metropoli. Koncem srpna se Pražanům otevře stanice Podbaba, kde vzniká významný přestupní uzel veřejné hromadné dopravy.

„Železniční spojení se výrazně přibližuje hustě obydleným lokalitám,“ uvedl ke změnám na západě Prahy mluvčí organizátora dopravy Ropid Ondřej Kubala.

Správu železnic a Středočeský kraj vyšlo pět nových zastávek na bezmála 20 milionů korun. Jízdní řád se zcela změní na lince S6 z Prahy přes Rudnou u Prahy do Berouna, aby na sebe nové spoje v Rudné navazovaly. Linka S65 z Prahy Na Knížecí do Hostivice bude jezdit stejně často jako dosud, téměř všechny spoje ale navíc budou pokračovat až do Rudné.

Rychlejší než autobusy

Vlaky v mnoha případech získají navrch nad autobusy. Například z centra Rudné bude cesta na Smíchov trvat 24 minut, cesta autobusem a metrem zabere podle Ropidu 32 minut. Ještě výrazněji si polepší obyvatelé Chýně, kteří budou mít na výběr mezi cestou na Smíchov a do Dejvic. Nejde ale pouze o napojení na Prahu. Nově vznikne i rychlé vlakové spojení Nučic a Rudné s Kladnem. Přestupní uzly zůstávají v Rudné a Hostivici.

Pokud jde o pražskou Podbabu, nelze ji vnímat jako přírůstek do sítě stanic. Praha bude totiž muset v rámci stavby prvního koridoru zároveň oželet o 800 metrů dál ležící malebné nádraží Bubeneč, které se cestujícím zavře. Na Podbabě bude ale výrazně snazší přestup na tramvaj či autobus.