ÚOHS zrušil výběr vítěze tendru na šumavské lokálky, kraj volbu zopakoval

vlak společnosti GW Train Regio

vlak společnosti GW Train Regio Zdroj: GW Train Regio

Jihočeský kraj chyboval v tendru na provoz takzvaných šumavských lokálek. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr vítěze, jímž se měla stát společnost GW Train Regio, která nabídla nejnižší cenu. Rozhodnutí není zatím pravomocné. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly (ČSSD) výběrová komise nedostatek již odstranila a v novém řízení vybrala stejného vítěze.

Kraj podle úřadu nepostupoval dostatečně transparentně. Nezabýval se dostatečně otázkou mimořádně nízké nabídkové ceny vybrané firmy. „A to ani poté, co obdržel věcné námitky. Tento postup objednatele mohl podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Jeho úřad zrušil několik úkonů, které se týkaly posouzení nabídky GW Train Regio včetně výběru vítěze. Případem se zabýval na základě podnětu Českých drah, které v soutěži na patnáctiletý provoz lokálek skončily třetí. Rafaj uvedl, že podnětu firmy jeho úřad vyhověl jen zčásti, a právě České dráhy podaly proti rozhodnutí ÚOHS odvolání.

Komise vybrala stejného vítěze

„Z 39 připomínek Českých drah ÚOHS 38 zamítl, jednu jedinou nám vytkl, a to, že se hodnotící komise nezabývala podle názoru Českých drah údajně nepřiměřeně nízkou cenou,“ řekl ČTK hejtman Zimola. Podle něj se komise údajně nízkou cenou nezabývala, protože druhý uchazeč nabídl v podstatě stejnou cenu.

„ÚOHS cenu nicméně nezpochybnil, řekl, ať se tím zabýváme. My jsme tak již učinili a ve čtvrtek se tím komise v opakovaném řízení zabývala a znovu vybrala stejného vítěze - GW Train Regio,“ dodal hejtman. S rozhodnutím jsou nyní seznamováni uchazeči řízení.

Podnákladové ceny

České dráhy podstatu svých protestů nezveřejnily. Neoficiálně se podle E15.cz mluví o tom, že státní dopravce podezřívá soupeře z podnákladových cen a má obavu o osud více než stovky zaměstnanců, které vítěz nemusí převzít. Problémem může být také vzájemný prodej a uznávání jízdenek mezi Českými drahami a jiným dopravcem.

Soutěž se vede o provoz tratí České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary od prosince 2016. Nový provozovatel by měl na trase najezdit zhruba 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně při celkových předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun.