Helena Záleská dostala příležitost realizovat svůj sen díky speciálnímu programu Leo Expressu, jehož cílem je výcvik nových strojvedoucích. „Na železnici se obecně potýkáme s nedostatkem strojvedoucích, proto jsme před dvěma lety zahájili náborovou kampaň. Do ní se přihlásila i naše tehdejší stevardka Helena,“ vysvětlil šéf provozu dopravce Václav Henzl.
Po dvou letech výcviku Záleská složila zkoušky, které ji otevřely cestu k řízení vlaků. „Jsem ráda, že svoji kariéru na kolejích mohu zahájit právě s jednotkou Flirt. Jsem s ní spokojená, protože je pružná a dobře se ovládá,“ říká nová strojvedoucí.
Václav Henzl doplňuje „Dát příležitost ženě se nám zamlouvalo a ukazuje se, že se to osvědčilo. Helena je velice rozvážná a zodpovědná, což je pro práci strojvedoucí důležitý předpoklad.“
Fascinace vláčky
Poměrně netradiční je i cesta, jakou se Helena Záleská k řízení vlaků dostala: „Od malička jsem byla vláčky fascinovaná. Rodiče mě v tom ale nikterak nepodporovali, i proto jsem na střední a následně vysoké škole studovala ekonomii. Během té doby jsem se k vlakům dostala alespoň jako stevardka a dále svůj zájem a znalosti o vlacích prohlubovala. Jakmile se pak otevřela možnost zapojit se do výcvikového programu a stát se strojvedoucí, neváhala jsem ani minutu.“
Záleská je třetí ženou, která na tuzemských kolejích v současnosti řídí vlaky. Pro České dráhy začala po dlouhých letech jezdit žena na jaře 2010 a nákladní dopravce ČD Cargo zaměstnal tehdy třiadvacetiletou strojvedoucí Andreu Matějíčkovou před dvěma lety.
Helena Záleská |